דוד בוטנרו
תצלום: אייל טואג
לקוףקוף באהבה
(pumiky, 23/07/06, 16:37)
עדכון אחרון - 13:39 09/08/06
קסמבה הישראלית
מאת ליאור הנר
יש גולשים שמוכנים לשלם עבור מידע מפי מומחים באינטרנט כפי שניתן לראות מהצלחת חברות בחו"ל כמו קסמבה הישראלית. Knowledge On Line) KOL) היא חברה ישראלית שמנסה לעשות בישראל את מה שקסמבה עושה בחו"ל
למה לשלם עבור משהו שאפשר לקבל בחינם? חיפוש מידע באינטרנט הפך מעניין מסובך הדורש מקצועיות לנחלת הכלל. אך מסתבר שיש גולשים שמוכנים לשלם עבור מידע מפי מומחים באינטרנט כפי שניתן לראות מהצלחת חברות בחו"ל כמו קסמבה הישראלית.

Knowledge On Line) KOL) היא חברה ישראלית שמנסה לעשות בישראל את מה שקסמבה עושה בחו"ל.

"ב-99', כשעדיין לא היה כל כך קל למצוא מידע באינטרנט, עלה לי הרעיון לפתוח אתר ייעוץ של מומחים", מסביר דוד בוטנרו, שמעיד על עצמו כנגוע בחיידק המידע. "חשבתי שאני גאון, אבל מהר מאוד גיליתי שכבר עשו את זה בחו"ל".

פרסומת
באותה תקופה היתה בועת ההיי-טק בשיאה, ולדברי בוטנרו גם הוא, כמו סטארט-אפיסטים רבים אחרים, רץ בין משקיע למשקיע עם מחשב נייד ומצגות פאואר-פוינט. "סכום הקסמים היה אז מיליון דולר", הוא מספר. לדברי בוטנרו, KOL ניהלה מו"מ עם קסמבה בעבר בניסיון לשתף פעולה בישראל, אך בסופו של דבר זה לא יצא אל הפועל. כן התנהלו מגעים עם וואלה, נענע ואנרג'י. הוא גם פנה לגוגל על מנת לשתף פעולה עם החברה בתרגום גוגל אנסרס (Google Answers), שירות המומחים בתשלום של גוגל לעברית, אך שיתוף הפעולה לא יצא אל הפועל.

בוטנרו התכוון להקים את החברה כפרויקט לתואר שלישי במידענות, ולשם כך גייס 30 חברים בארוחת ערב והפך אותם ל-30 המומחים הראשונים של האתר. בשנותיו הראשונות של האתר הוא פעל על בסיס התנדבותי וההחזר היחיד של בוטנרו על ההשקעה שהכניס לפרויקט התבסס על פרסומות באתר. מאז 2004 שינה האתר כיוון, וכיום הוא מציע שירותי ייעוץ בתשלום ומאגר שאלות ותשובות במגוון נושאים בחינם. במסגרת השירות בתשלום ניתן לקבל מידע מכ-1,400 יועצים ב-250 תחומים שונים ממדעי המדינה או ארכיאולוגיה ועד גינון ומודעות עצמית.

בשנה וחצי האחרונות מקדיש בוטנרו את רוב זמנו לחברה, ולדבריו יש מוכנות בקרב הציבור לשלם עבור תוצאות. "גם לזמן יש ערך, ומישהו שמנסה לחפש מידע יעדיף לשלם עבורו כדי לקבל אותו במהירות ממקור מוסמך", טוען בוטנרו. אחת הנקודות המפתיעות באתר היא שמכירת הייעוץ מתנהל בפורמט של מכרז, שבה כל משתמש השואל שאלה מציין כמה הוא מוכן לשלם עבור התשובה ומה רמת התשובה שהוא רוצה לקבל. "המודל מוכר בעולם וככה זה עובד בקסמבה ובגוגל אנסרס והוא מאפשר זמן תגובה מהיר יותר", מסביר בוטנרו.

מחיר המינימום לשאלה הוא 11 שקל, כאשר 50% עוברים למומחה ו-50% ל-KOL. לדברי בוטנרו, התשובה היקרה ביותר באתר היתה בתחום המשפטים - ונמכרה תמורת 400 שקל. אחד החסרונות של השיטה היא שלא ניתן לבחור את המומחה מראש, אלא להסתמך על הדירוג שנקבע על ידי KOL בלבד. לדברי בוטנרו יש דירוג לכל מומחה שמורכב מבדיקות של האתר וממשוב המתקבל מהגולשים לאחר קבלת התשובות, אך הוא אינו מפורסם בצורה גלויה.

בנוסף להצגת שאלות בצורה זו, יש למומחים אפשרות לפרסם את עצמם בתשלום על ידי הכנסת כרטיס אישי שיכול לכלול פרטים אישיים עליהם ותמונה שתופיע ליד תשובות שלהם המתפרסמות במאגר החופשי שקיים באתר. לדברי בוטנרו, המאגר מורכב כיום מכ-8,000 תשובות בנושאים שונים שניתנו בשנים האחרונות על ידי מומחים. לדבריו, בקרוב ייתוספו אליו כ-10,000 תשובות נוספות.

השאלות הפופולריות ביותר, לדברי בוטנרו, הם בתחומים משפטיים, ראיית חשבון, מודעות עצמית, רוחניות, פסיכולוגיה ורפואה משלימה. לדבריו, האתר מושך כ-100 אלף משתמשים ייחודיים בחודש, שרובם עושים שימוש במאגר התשובות החינמי בלבד. מדי יום מוצגות כמה עשרות שאלות בתשלום.

בתחומים ספציפיים יש אתרים נוספים המספקים שירותי מומחים בצורה ממוקדת יותר כמו אתר doctors.co.il או infomed.co.il בתחום הרפואה. באתרים אלה קהילות מקוונות המאפשרות לקבל ייעוץ בחינם מרופאים ואפילו בוטנרו מודה שהמידע המצוי בהם מוצלח.

הדרך להיות קסמבה עדיין ארוכה - קסמבה פועלת בשווקים דוברי אנגלית ולפי מקורות בחברה מציגה מחזור הכנסות של כ-8 מיליון דולר בשנה.

בוטנרו טוען ש-KOL מצליחה להרוויח כסף כל חודש, ועד כה הוא החזיר כמעט את כל ההשקעה הראשונית שלו, שעמדה על כמה מאות אלפי שקלים.