לוגו
תמונה של אישה
אתר המומחים של ישראל
button
button
button
button
button
button
button
button
דוא"ל:
סיסמה:
זכור אותי
הירשם לאתר כ מומחה-עסק / חבר-גולש
עברנו לאסקימו מומחים בוידאו-צ'ט - אתם מוזמנים להצטרף אלינו askimo.co.il

%>
בריאות ורפואה
בריאות האישה
בריאות הגבר
בריאות הילד
בריאות הנפש
בריאות וכירורגיה
בריאות ורפואה - כללי
בריאות עור ואסתטיקה
דת ויהדות
הבית והגינה
הנדסה ותכנון
חוק ומשפט
חינוך והוראה
כלכלה ועסקים
מדעי החברה
מדעי הטבע והסביבה
מדעי הרוח
מודעות ורוחניות
מחשבים ואינטרנט
מידענות ויעוץ
ממשל ובטחון
משפחה והורות
סטודנטים ואקדמייה
פנאי ותרבות
פסיכולוגיה ותרפיה
רכב ותחבורה
רפואה ובריאות
רפואה משלימה
שיווק ופיתוח עסקי
שפות ועריכה
תיכון ובגרויות
בבילון

רוצה להתייעץ עם מומחים בוידאו? לחץ כאן

שאלות ותשובות - היסטוריה איסלאם
 

מומחי KOL בתחום מדעי הרוח >> היסטוריה איסלאם :
מר עדי בן חור, גב' זיו אוחיון, דר' מכללת אורנים, מר ברק בן אליעזר, מר ברק גולן, מר ערן כהן, דר' ג''וני מנסור, מר אסף רגב

פנה לעסק / מומחה בהיסטוריה איסלאם

מדעי הרוח >> היסטוריה איסלאם

כיצד השפיעו הרפורמות העות'מאניות

כיצד השפיעו הרפורמות העות'מאניות של שנת 1839 על יהודי האימפריה העות'מאנית? מבחינת השפעות על מבנה הקהילה היהודית, בעיות פנים של הקהילה, בחירת רבנים, ייצוג בפני השלטונות ובעיקר כיצד השפיעו רפורמות אלה על החינוך היהודי המסורתי?
אשמח לקבל מידע נוסף והפניה למקורות ביביליוגרפיים.

תקופת התנט'ימאת (ה"רפורמות") באימפריה העות'מאנית נמשכה בין השנים 1839-1876 . פעולות אלה נועדו להעמיק את המודרניזציה בתחומי החברה המנהל והכלכלה. השינויים נעשו באמצעות מגוון של הכרזות, חקיקות והצהרות שרובן היו טבועות בעולם המושגים של הליבראליזם המערבי. הערך הליבראלי שאותו ביקשו אנשי התנט'ימאת להגשים באימפריה, היה מרכזיותו של החוק ושוויון התושבים בפני החוק.

שלושה גורמים עיקריים משפיעים על חיי היהודים בארצות המזרח התיכון ובצפון-אפריקה בתחילת המאה העשרים: 1. שקיעת האימפריה העות'מאנית. 2. חדירת ההשפעה המערבית לארצות האיסלאם. 3. הקולוניאליזם האירופאי.

שקיעת האימפריה העות'מאנית
בתחילת המאה העשרים מגיע תהליך הידרדרותה ושקיעתה של האימפריה העות'מאנית ("החולה על הבוספורוס") לשיאו, והשפעת המערב ומעצמות אירופה הולכת וגוברת. היהודים שחיו בתחומי האימפריה מזה מאות בשנים הושפעו מתהליכים אלה. שני המאפיינים העיקריים של יהודי האימפריה העות'מאנית עד המאה ה19- היו:
א. הם נהנו מסובלנות דתית ככלל, ומאוטונומיה קהילתית רחבה. באופן כללי, ניתן לומר כי השלטון העות'מאני היה נוח ליהודי.
ב. מעמדם המשפטי הוגדר לפי חוקי האיסלאם (ה"שריעה") במכלול של תקנות שנקראו "חוקי עומר" כבני-חסות (אהל אלד'מה). מעמד הד'מי הבטיח את בטחונם הפיזי והעניק להם את הגנת השלטון ואת חסותו מצד אחד, אולם מצד שני הוא טמן בחובו נחיתות דתית וחברתית, אשר באה לידי ביטוי בשורה של תקנות מגבילות ומשפילות, שנועדו להבדיל אותם מחברת הרוב המוסלמי ולמנוע מהם שימוש נטול הגבלות במרחב הציבורי. בין מאפייני המעמד היו: תשלום מס גולגולת (ג'יזיה), חיוב על לבוש מבדיל איסור על רכישת קרקעות, איסור על עיסוק במלאכות מסויימות ותיעול לעיסוק במלאכות בזויות (צורפות, בורסקאות, הלוואה בריבית, נפחות, רוכלות, ואפילו איסוף צואה- המקמצים ), ועוד.

עם השינויים במעמדה של האימפריה חל שינוי הדרגתי במצבם ובמעמדם של היהודים. שינוי זה קשור לרפורמות שערכה האימפריה החל משנת 1839 ושנודעו בשם "התנט'ימאת". רפורמות אלה הביאו במקומות מסויימים (בלחץ המעצמות האירופאיות) ליצירת חוקה למדינות אשר השוותה את מעמדם של היהודים לזה של המוסלמים וביטלה את מעמד הד'מי על הגבלותיו והשפלותיו.

חדירת ההשפעה המערבית
אחד המאפיינים המובהקים של היהודים ברחבי האימפריה העות'מאנית היה תפקידם בחדירת ההשפעה המערבית כמתווכים וכאנשי-ביניים. בגלל עיסוקיהם הכלכליים והמסחריים, ובשל קשריהם הענפים עם יהודי העולם, הם שימשו מתווכים טבעיים בין תושבי המקום לאירופאים. אין זה מפליא אם כך, שהיהודים הפכו מייד לבעלי בריתו של הקולוניאליזם האירופאי.

מאפיין נוסף של היהודים בשלהי המאה ה- 19 ובראשית המאה ה- 20 היה צמיחתו של מעמד בורגני יהודי חדש, בעיקר בערי החוף, כתוצאה מן התהליכים שתוארו לעיל. מעמד זה צבר עוצמה כלכלית רבה, ולעיתים אף הגיע לעמדת השפעה פוליטית. (למשל בעירק).

היהודים קידמו בברכה את הקולוניאליזם האירופאי. האליטות היהודיות עברו תהליך התמערבות מואץ - למשל, ברשת אליאנס ובאופן כללי הקולוניאליזם היטיב את מצבם של היהודים בארצות האיסלאם. יחד עם זאת ברית זו ניתקה את היהודים מסביבתם המוסלמית וגבתה מהם מחיר כבד, בדמות עויינות ואנטישמיות מצד חברת הרוב הסובבת אותם.

למידע נוסף ולרשימה ביבליוגרפית בנושא, נא פנה לשירות המידע לסטודנט באתר KOL. השירות כרוך בתשלום.
הסבר על השירות קיים בקישור הבא:

היסטוריה-טורקיה ויהודים

היהודים תחת שלטון האימפריה העות''מאנית

האמפריה העות''מנית

שירות המידע לסטודנט:

התשובה ניתנה על ידי מצוות מידעני KOL

[12312]     שלח לחבר:     הדפס:     לתגובות הגולשים: 1

מהם האגדות על מוחמד?

מהם האגדות על מוחמד? (כמה שיותר בבקשה). כמו כן, אני מבקש להוסיף את המקורות מהם לקחתם את המידע.

אנו מודים על פנייתך ומתנצלים על העיכוב במתן תשובה.
להלן קישורים לאתרי האינטרנט הכוללים אגדות על מוחמד.

ראשית האיסלאם : חייו ופעילותו של מוחמד

הכותל המערבי במסורת האיסלאם

התשובה ניתנה על ידי מרינה דוחנובסקי מצוות מידעני KOL

[12246]     שלח לחבר:     הדפס:     לתגובות הגולשים: 1

שאלתי מהו מקורן של

שאלתי מהו מקורן של מצוות היסוד, ולא קיבלתי בדיוק תשובה. כל מה שהיה כתוב בתשובה כבר ידעתי לפני כן...אז אם תוכלו בכל זאת לענות לי על השאלה- מה הוא מקורן של מצוות היסוד, מאיפה הן באו...זה יעזור לי מאוד

שאלתך הראשונה הייתה: מהו מקורן של חמש מצוות היסוד באסלאם?
אנו מצטערים שתשובתנו לא היתה מספקת ודבר זה מצביעה על כך שהכרותך עם הנושא מעמיק יותר. על כן, אנו ממליצים לך לפנות לאוניברסיטת תל-אביב, לחוג המזרח התיכון - לימודי אסלאם ולקבל מהם סיוע. ראה קישור נלווה לחוג .
כמו כן, מומלץ לגשת לספריה המרכזית באוניברסיטת תל-אביב ולבדוק איזו ספרות מקצועית קיימת בנושא.
לסיום, שאלתך הועברה לטיפולם של המומחים ובמידה ותתקבל תשובה נעבירה אלייך בהקדם.

אוניברסיטת ת"א - החוג למזרח התיכון

התשובה ניתנה על ידי מאיר יקטר מצוות מידעני KOL

[12235]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

מהו מקורן של חמש

מהו מקורן של חמש מצוות היסוד באסלאם?

לנוי משגב שלום,

"חמשת עמודי התווך של האיסלאם" הן:
"העדות - המוסלמי מעיד על דבקותו בשני עקרונות היסוד של
האמונה המוסלמית שהן: 1.האמונה באל יחיד: 2.האמונה
בשליחותו של הנביא מוחמד...
התפילה - המוסלמי חייב להתפלל חמש פעמים ביום...כיוון התפילה
הוא לעיר מכה, בדרך זו כל המתפללים מונחים ומאוחדים
לכיוון אחד...
הצדקה - המוסלמי חייב במתן צדקה שנועדה לעזור לעניים
ולנזקקים...
הצום - הצום הוא דרך לחזרה בתשובה, לחרטה ולהתקרבות לאלוהים
הצום נמשך 39 ימים, מזריחת השמש עד שקיעתה בחודש
הנקרא: רמדאן שהנו החודש התשיעי בספירת המוסלמים...
העלייה לרגל החג''- מוסלמי בוגר ובריא בנפשו חייב לעלות למכה
לפחות פעם אחת בחייו..."

מקורן של חמש המצוות - "...חמש המצוות כקבוצה מיוחדת מתוך כל המצוות באיסלאם - אינן באות לידי ביטוי בקוראן. כל מצוות-היסוד אמנם נזכרות בו אך לא כחטיבה אחת, אלא במפוזר, בפרקי קוראן שונים רק בספרות ה"חדית" המסורת שבעל-פה שהמוסלמים מייחסים אותה למוחמד ולחבריו הקרובים, רק בה מוצאים את כנויין הכללי "ארכאן אל-איסלאם" (עמודי התווך של האיסלאם).." מתוך מאמר בשם: "חמש מצוות היסוד באיסלאם", מחברים: פרופ' חווה לצרוס-יפה: אבנר גלעדי, באתר "מט"ח", בקישור הנלווה הבא.

"מוחמד" - "...בשנת 610 החל מוחמד לראות את עצמו כנביא. לפי
האגדה המוסלמית, בהתבודדותו באחת מהמערות שבהר חירא, ליד מכה, התגלה אליו המלאך גבריאל...בזאת החלה שליחותו. המלאך ציווה עליו ללכת ולהטיף לכל האנשים שישנו רק אל אחד והוא אללה..." מתוך "ויקיפדיה-האנציקלופדיה החופשית", בקישור הנלווה הבא.

מתוך אתר האסלאם

"חמש מצוות היסוד באסלאם"

מוחמד - מתוך ויקיפדיה האנציקלופדיה החופשית

התשובה ניתנה על ידי מצוות מידעני KOL

[12228]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

לאור ההתפתחויות האחרונות באזורינו,

לאור ההתפתחויות האחרונות באזורינו, ברצוני להעלות שאלה אשר אולי תישמע כאלמנטרית אך בכל מקום בו הפניתי את השאלה, קיבלתי תשובות שונות:
1. מהו מסגד אל אקצה? האם זהו המסגד בעל הכיפה המוכספת או הכיפה המוזהבת?
2. מהו מסגד כיפת הסלע?
3. היכן נמצא הסלע עליו מוטבעת כף רגלו של מוחמד אשר על פי האמונה, עלה מנו השמימה?
4. היכן נמצא מסגד עומר?

כיפת הסלע (בערבית: "קובת אל-סח'רה") הינה המבנה המוסלמי העתיק ביותר בעולם. המבנה, הנמצא על הר הבית, קיים כיום פחות או יותר בצורתו המקורית.
כיפת הסלע נבנתה בשנת 691 על-ידי הח'ליף עבד-אל-מליכ. הכיפה למרבה ההפתעה איננה מסגד כלל (המסגד, כלומר מקום התפילה, הינו במסגר אל-אקצה).
השם כיפת הסלע נובע מכך שהמבנה בנוי מעל סלע, ממנו עלה הנביא מוחמד על פי המסורת המוסלמית לשמים בסופו של מסע לילי ממכה. האמונה טוענת כי על הסלע נראות עקבות כף רגלי של הנביא מוחמד.
במבנה שמורות בארון נעול שתי שערות, שעל פי האמונה מקורן בזקנו של הנביא מוחמד.
המסורת היהודית מייחסת לסלע שבכיפת הסלע את "אבן השתייה", שהיא האבן שממנה החלה בריאת העולם, ועליה עקד אברהם את יצחק.
הח'ליף העבאסי אל-מאמון (813-833 לספירה) שיפץ את המבנה, והחליף את אריכי הקיר שציינו כי המבנה נבנה על-ידי הח'ליף עבד-על-מליכ באריכים הנושאים את שמו. הח'ליף שכח, עם זאת, להחליף את האריכים נושאי תאריך הבנייה, וכך נתגלה הזיוף.

עומר אבן אל-ח'טאב (586? -644), הח'ליף השני (מ-634) של האסלאם. נחשב למניח היסוד לאימפריה המוסלמית; בתקופתו התרחבה מאוד תנופת הכיבושים, חוסלה האימפריה הססנית בפרס ושטחים ניכרים מהקיסרות הביזנטית עברו לידי המוסלמים.
"כיפת הסלע" שבירושלים מכונה בטעות "מסגד עומר", שכן סופר רבות בספרי ההיסטוריה על ביקורו בהר הבית . המסגד שאכן קרוי על שמו נמצא בסמוך לכנסיית הקבר.

מסגד אל-אקצה זהו המסגד עם הכיפה הכסופה.
מסגד אל-אקצא נבנה נבנה על ידי החליף האומיי אל-וליד )715-705).המסגד הוא מן הגדולים והחשובים במסגדי העולם המוסלמי, והקדום ביותר בארץ ישראל.בניית המסגד היתה ככל הנראה הביטוי הארכיטקטוני ליעד האיסרא ולמקום התרחשות המעראג'.המסגד היה גדול ומרהיב ביופיו ומידותיו היו כפליים מאלה של היום.
המסגד המקורי חרב ברעידת אדמה באמצע המאה השמינית, ושוקם על ידי העבאסים בסוף המאה. המסגד כיום מכסה כמחצית משטחו של המסגד המקורי,ורוב עיטוריו הם מימי הביניים.

תמונה של כיפת הסלע

עומר אבן אל-ח''טאב

התשובה ניתנה על ידי מריאנה גרינבלט מצוות מידעני KOL

[11412]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

אבקש מידע לגבי איוב

אבקש מידע לגבי איוב הבבלי אל מול איוב המקראי.

[9848]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

מה מקור השם סונים

מה מקור השם סונים ?

באסלאם, כמו ביהדות, קיימות התורה שבעל פה לצד התורה שבכתב. כמו ביהדות, גם באסלאם הועלתה התורה שבעל פה על הכתב והפכה מקודשת בעיני המסלמים. התורה שבעל פה המסלמית נקראת "אלסנה".
סנה פירושו אורח חיים, מנהגים. במשך הזמן נתייחד המושג בהא הידיעה "אלסנה" לאורח חייו ומנהגיו של הנביא מחמד, אשר חובה על כל מסלם לחקותו ולדבוק בו (סנת רסול אללה) להבדיל מ "בדעה" שהוא חידוש (לא רצוי) בדת, אשר אין לו סימוכין באורח חיי הנביא. כלומר, התורה שבעל פה בנויה על מסורות הקשורות לאורח חייו של הנביא מחמד, אימרותיו ומנהגיו. מסורות אלו מנסות לתאר כיצד הנביא היה מציע פתרונות לבעיות משפטיות, דתיות וחברתיות וכיצד הנביא נהג לענות על שאלות שונות.
בזמן התפלגות הח'ליפות בימי עלי ובניו היו מסלמים שסרבו להכיר בח'ליפים שאינם נמנים על בית עלי וסרבו להכיר ב"סונה". אותם מסלמים שהכירו בח'ליפים ובמסורתם הכירו גם ב"סונה" ולכן נקראים "סונים" בניגוד ל"שיעים" מסיעת עלי המאמינים בסונה מיוחדת משלהם.

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL גב' זיו אוחיון

[8612]     שלח לחבר:     הדפס:     לתגובות הגולשים: 1

מהם הצעדים בהם נקטו

מהם הצעדים בהם נקטו הסולטאנים העות'מאניים בכדי לחזק את האימפריה ? מה היה הרקע להופעתם ומה היו הסיבות לכישלונם ?

הרקע: התדרדרות הדרגתית של האימפריה מאז ימי הזוהר בתקופת סולימאן המפואר, שמואצת מראשית המאה ה-19; כישלונות צבאיים מול העליונות הצבאית המערבית שמעוררים רצון להכיר לעומק את המערב, דרכיו ושיטותיו.
הביצוע: בסוף המאה ה-18 - רפורמות ראשונות במנהל, בכלכלה ובצבא. הקמת צבא חדש ע"פ הדגם המערבי וחיסול הצבא הישן. מעבר משיטת התמאר לשיטת האלתזאם; הקמת מנהלה מרכזית לפיקוח על נכסים אלה; צנטרליזציה של השלטון - צמצום סמכויות השליטים .המקומיים והגברת הפיקוח על המנהל המחוזי.
בשנת 1839 - ח'ט-י-שריף: החלפת שיטת האלתזאם בשיטת מיסוי הוגנת. הנהגת גיוס סדיר; הבטחת כבודם ורכושם של נתיני האימפריה; קביעת סדרי משפט הוגנים ושוויון בין בני כל העדות והדתות. זהו הצו הראשון במסגרת הרפורמות הכלליות באימפריה (תנזימאת). נערכות רפורמות במערכת החינוך שמותאמת לסטנדרטים המערביים המודרנים; חקיקת חוקי (הקרקעות וחוק הולאיתים). יצירת קובץ חוקים אזרחי (מג'לה ח'ט-י-המאיון (1856). חזרה כללית על תוכן הצו הקודם.
הכישלון: תושבי האימפריה ראו ברפורמות בדעה - חידוש לא רצוי באסלאם. הרפורמות הונחתו מלמעלה ללא הכנה חברתית וכלכלית מוקדמת. מחסור בכוח אדם מיומן ליישום נכון של הרפורמות. הן נעשו בשלב מאוחר מדי בחיי האימפריה, כשכבר לא ניתן היה כמעט להצילה מהתמוטטות. חוסר יכולת של השלטון המרכזי לאכוף את ביצוע הרפורמות בכל שטחי האימפריה. הרפורמות נעשו לא באופן שיטתי אלא כטלאי על טלאי.

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL מר ערן כהן

[7998]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

  
מי הם הבדואים

  
מי הם הבדואים ? מה מקור השם ? היכן הם גרים ? מהי דתם ומה מספרם ?


הבדואים הם נוודים ערביים המאורגנים בשבטים. בערבית המילה "באדיה" פירושה מדבר ומכאן נגזר שמו של הבדואי, תושב המדבר. הבדואים מכנים עצמם ערבים ורובם טוענים כי הם מצאצאי השבטים הקדומים של האימפריה מאז ימי הזוהר של חצי האי ערב בתקופת סולימאן. ישנם שבטים בדואים אחרים שאינם ערבים כמו למשל השבטים הטורקמנים בצפון סוריה ועראק. השבט הבדואי הקלאסי, הנווד לגמרי חי באוהלים ומגדל גמלים. אין לו מקום ישיבה קבוע. כל ימי ההיסטוריה פשטו בדואים על הארץ שבגבול המדבר.
השבט הוא היחידה הבסיסית בארגון החברה הבדואית. בראש השבט עומד שיח' שסמכותו רחבה ומשמעותית בקרב השבט וכוללת החלטות בעניניהם הפרטיים והמשפחתיים. רשמית נבחר השיח' על ידי ראשי וזקני כל המשפחות בשבט, בפועל התפקיד עובר בירושה. לעיתים קרובות יוצרים מספר שבטים פדרציה שבטית גדולה.
השבטים הבדואים פיתחו מנהגי מסורת והווי משלהם שתוארו רבות בספרות, כגון הכנסת אורחים. זהו מנהג הכרחי בתנאי המדבר. לבדואים יש גם חוק שבטי משלהם, המבוסס על אחריות קולקטיבית, משפחתית ושבטית - "עצביה". כל מחלוקת בין אדם לחברו מיושבת בין הצדדים הנוגעים בדבר, ולא כעניין פלילי שהמדינה או החברה חייבים להביאו לדין. רצח או עבירות מין, למשל, הם עניינים שיש לישר בין משפחות התוקף והנתקף- על ידי נקמה או על ידי "סולחה" - פיוס המבוסס על תשלום פיצויים (כופר). הנטייה הכללית היא אכן להעדיף את הסדר הפיוס ותשלום הכופר, בדרך כלל תוך תיווך של זקני השבט. החוק השבטי מעמיד בעיה קשה בפני כל ממשלות האזור: האם ניתן להשלים עם נקמת דם שנעשתה לפי כללי המנהג השבטי או לשפוט הריגת נקמה שבטית ורצח מטעמי כבוד כמעשי רצח ובכך לגרום לניכורם של הבדואים.
הבדואים הנוודים והנוודים למחצה נשארו בארצות ערביות רבות, אלמנט אשר לא מסתגל בקלות עם המנהל התקין. התחבורה המודרנית ביטלה את ערך שליטתם של הבדואים בדרכי המדבר. שלטון מנהל מודרני והגברת הביטחון מונעים פשיטות של הבדואים, שטחי המרעה מצטמצמים בהתמדה על ידי מפעלי פיתוח ועוד. התישבותם ההדרגתית של הבדואים שוברת את ליכודם השבטי. קשה לקבוע את מספרם של הבדואים במפקד אוכלוסין רגיל. מספר אומדנים מעריכים את אוכלוסיית הבדואים בארצות ערב ובישראל ב-7 עד 8 מיליון. בישראל כ-60,000 בדואים כשרובם חיים בנגב והשאר בעיקר בגליל. במספר ארצות ערביות נעשו הסדרים לייצוגם של הבדואים בפרלמנט,
אך השפעה משמעותית של ראשי השבטים יש רק בארצות ערביות מעטות כגון ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ הפרסי. בירדן מהווים הבדואים חלק גדול מהצבא ושולטים בקצונה והם למעשה משמשים משענת למשטרו השמרני של המלך ותומכיו.

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL גב' זיו אוחיון

[7997]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

איך התפתחה השיעה לאחר

איך התפתחה השיעה לאחר נפילת האימפריה המוסלמית ?

בשנת 1258 נכבשה האימפריה ע"י המונגולים. השיעים שנאו את העבאסים ולכן יצרו קשרים טובים עם הכובשים, שחלקם קיבל על עצמו את האמונה השיעית לתקופה קצרה. במאה ה-13 נכתבו מספר חיבורים תיאולוגיים חשובים כדוגמת "דיני האיסלאם" של אלחסן אלחלי, כמו כן התחילו לחדור לשיעה רעיונות מיסטיים ופילוסופיים ונעשו ניסיונות לאחד בין התפיסות השונות.
במאות 14 - 15 צמחו באנטוליה, איראן ועיראק מסדרים צופיים ששילבו בתורתם שיעיות עממית קיצונית. הבולטים בהם - צופיים באיראן שהפכו את המדינה לשיעית בכפיה, והיא שיעית עד היום. במאות 15 - 17 קמו שושלות שיעיות בדרום הודו שביניהן לבין הצופיים נוצרו קשרי ידידות. במקביל לבש המאבק בין הצופיים לעת'מאנים אופי של מאבק שיעי - סוני. באיראן התפתחה מאוד התאולוגיה וספרות הפולמוס השיעית, וכן ספרות מדעית, שירה, היסטוריוגרפיה, ביוגרפיה ועוד.

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL מר ערן כהן

[7996]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

[1] [2] >>
***
אינדקס מומחים רואה חשבון בוידיאו צ'אט מאמן אישי און ליין מומחים לאסטרולוגיה מומחה לנומורולגיה
קוראת הקלפים און ליין רופאים מומחים בוידיאו צ'אט אורטופד מומחה און ליין נוירולוג בוידיאו צ'אט יעוץ עורך דין ברשת
אתרים משלימים - תקשור נומרולוגיה קלפים - קישורים שימושיים - ספרים ברשת - שותפים - נמורולוגיה - תיכון ובגרויות - תקשור - מומחים - משה שרון | לימודי קבלה