לוגו
תמונה של אישה
אתר המומחים של ישראל
button
button
button
button
button
button
button
button
דוא"ל:
סיסמה:
זכור אותי
הירשם לאתר כ מומחה-עסק / חבר-גולש
עברנו לאסקימו מומחים בוידאו-צ'ט - אתם מוזמנים להצטרף אלינו askimo.co.il

%>
בריאות ורפואה
בריאות האישה
בריאות הגבר
בריאות הילד
בריאות הנפש
בריאות וכירורגיה
בריאות ורפואה - כללי
בריאות עור ואסתטיקה
דת ויהדות
הבית והגינה
הנדסה ותכנון
חוק ומשפט
חינוך והוראה
כלכלה ועסקים
מדעי החברה
מדעי הטבע והסביבה
מדעי הרוח
מודעות ורוחניות
מחשבים ואינטרנט
מידענות ויעוץ
ממשל ובטחון
משפחה והורות
סטודנטים ואקדמייה
פנאי ותרבות
פסיכולוגיה ותרפיה
רכב ותחבורה
רפואה ובריאות
רפואה משלימה
שיווק ופיתוח עסקי
שפות ועריכה
תיכון ובגרויות
בבילון

רוצה להתייעץ עם מומחים בוידאו? לחץ כאן

שאלות ותשובות - יזמות
 

מומחי KOL בתחום שיווק ופיתוח עסקי >> יזמות :
גב' עינת בר-און, מר צביקה סגל, מר דיויד שוגרמן, גב' טלי אלקרט, מר גבריאל חיון, מר רמי טוטאי, מר רמי יונאי, מר ארז מוצפי, מר ניר סבר, גב' קטי סלמי, מר נועם צור, מר דורון צור

פנה לעסק / מומחה ביזמות

שיווק ופיתוח עסקי >> יזמות

הנני משקיע ואשמח לדעת

הנני משקיע ואשמח לדעת ממה אני צריך להיזהר לפני חתימה על הסכם מול יזם.

אני חייבת לציין שאני עושה הפרדה מוחלטת בין יזם בעל DNA , לבין רעיונר.
יזם בעל DNA זהו יזם שקיבל הארה שתפקידה לעשות שינויי ויש לה ייעוד וחזון.

אני הבאתי דוגמאות ליזם שעליו לקחת בחשבון הרבה דברים שמתגלים לאחר תקופה.
וכמו שיזם צריך להיזהר מהתנהגות של משקיע, כך משקיע צריך להיזהר מהתנהגות של יזם, אחרי הכל המשקיעים מסכנים כאן הרבה יותר מהיזם בטווח הקרוב, המשקיע מסכן את כספו וזה משהו הרבה יותר ממשי, לעומת זאת היזם בונה את עתידו ואת חזונו.
אני רק אבהיר למשקיע, כשיש יזם מתוסכל בעל DNA שמונע ממקום אחר ולא גרידיות של כסף כי נתת לו תחושה שאתה משתלט לו על העסק, לא יהיה לך עסק ותוכל להפסיד את כספך, לכן עדיף להגיע לעמק השווה, כנ"ל אותם דברים ליזם.

ראשית - היזם שהוא בעל הרעיון , בעל הDNA , קיבל את ההארה על הרעיון , והוא שמניע התהליכים חייב להגן על עבודתו ועל ייעודו במידה והתגלו מחלוקות שאי אפשר לפתור אותם, לכן במקרה כזה, על מנת להגן על המשקיע וכספו , ליזם אסור לקחת את התוכן שעד עתה עשה ויצר בתוך החברה על מנת שהמשקיע יוכל לתפעל את החברה עם מנהל אחר ולהמשיך למנף את כספו , אבל זכותו של היזם כן לקחת את הרעיון שלו וליישם אותו מול מישהו אחר אפילו אם צריך להתחיל מחדש.
וכאן תיכנס התחרות בין שני הגופים, ומי שבאמת הDNA של המיזם שייך לו הוא זה שיצליח.
ככה או ככה, לרב היזם הוא המיזם, בלי היזם, המשקיע יפסיד את כספו.
להלן כמה כללי אל תעשה למשקיעים :

1. לעולם אל "תבלע" כל מידע או תוכנית עסקית שיזם מוכר לך כמשקיע - משקיעים רבים איבדו את כספם בגלל שלא בדקו את התכנות התוכניות העסקיות או לא הבינו בתחום.

2. אם יזם הציג בתוכנית העסקית שאין מתחרים - זה מראה על יזם שכנראה לא עשה תחקיר רציני, לדוגמה: יזם שרצה לייבא מוצר מספרד פנה אליי שיש לו רעיון מדהים שאין עדיין בארץ וביקש שאני אגיד למשקיע שאני מייצגת אותו על כך, אני לפני שאני ממליצה למשקיע אני נזהרת ועושה עבודה יסודית, מכיוון שלא הגיוני שאין כיום בימינו אנו מתחרים באיזשהו תחום,
למדתי מעט את השוק, למדתי את מורכבות המוצר שהוא רצה לייבא ואז נדלקה לי נורה אדומה והלכתי רחוק והגעתי עד בדיקה במכס, רציתי לוודא שלא ישנה סחורה זהה שלא מאשרים להכניס אותה לארץ, ואכן כך היה, הסחורה היתה תקועה במכס כי לא היה אישור של משרד הבריאות או תקנים מסויימים.
לכן אם יזם אמר שאין מתחרה , הסיכוי הוא קלוש. ויש לי עוד הרבה דוגמאות, אפילו דוגמה שמואד מפריעה לי עד היום, הייתי בכנס של עשרת הסטארט אפים המוצלחים שבו גם הרצה יוסי ורדי, אחד הסטארט אפים הציג אתר שמיועד לשידוך בין חיות וטען שאין לו מתחרים, כאשר אני בליבי כבר יודעת שיש אפילו כאן בארץ אתר שרשומים בו עשרות אלפי כלבים שעובד יפה http://www.havhav.co.il

אני רק אבהיר, שישנם כמובן מיזמים שהם יוצאי דופן ואני לא עושה הכללה.

3. לא להתפתות להשקיע כשיזם אומר שאין כזה דבר ואפשר לרשום פטנט - יזמים לא מנוסים לפעמים מציגים למשקיעים שניתן לרשום פטנט מהסיבה "שלא קיים אחרת היו רואים את זה כבר" , אל תתפתו להשקיע על סמך משפט כזה , הרבה פעמים תגלו שפטנטים רשומים ברשם הפטנטים אבל עדיין לא מיוצרים בפועל.

4. לא להתפתות להשקיע כשיזם מציג לכם קורות חיים - לפני זמן מה חברה מסויימת מינתה מנכ"ל שגיע דרך חברת כח אדם , בקורות חייו הוא הציג שהוא היה בדרגת ניהול בחברות בחו"ל (מי יבדוק בחו"ל כך חשב האדם) , בגלל שאני מקושרת בעולם היזמות אני כן בקשתי לבדוק בחו"ל והגענו עד המייסדים והמנכ"לים שלא הכירו אדם זה.
לכן משקיעים יקרים, בקשו המלצות על היזם, שיראה תעודות ושיוכיח שהוא זה באמת הוא ויש לו את הרקורד שלו.

5. השקיעו בתחום שיש לכם בו מושג - גם אם יזם הגיע אליכם עם תחום "סקסי או טרנדי" עקבו אחר התחום וקראו עליו, אל תתנו סתם ככה כסף , למרות שאני מכירה הרבה משקיעים שהם כבר מנוסים ועל פי אינטואיציה משקיעים בטיב היזם בלי לדעת כלום על תחום המיזם.

6. על מנת להבטיח את כספכם בחנו היטב את טיבו של מחויבות היזם, הפתיעו את היזם בכמה "מבחני פתע" , שתאלתרו בשביל לראות עד כמה מחוייב היזם למיזם, יזמים שניחנו בDNAשל יזם איכותי, לא יצאו לשום חופשה למשל בשעת לחץ כי יש להם אחריות.

7. אל תשקיעו ביזם שיש לו מספר פעילויות - בדקו היטב שהיזם עוסק רק במיזם שלכם ולא בעוד רעיונות מגירה שיש לו, זו הסיבה שלא איפשרתי ליזמים לכתוב על כמה מיזמים בכרטיס היזם אצלי באתר. יזמים יש להם נטיה להתפזר - "תפסת מרובה לא תפסת" - השקיעו רק ביזם שמחוייב למיזם שלו היחיד !!!
אם זהו בכל זאת יזם סידרתי , בדקו שיש לו הצלחות והוא עשה אקזיט על מנת לדעת שכספכם מושקע היטב אפילו אם הוא עוסק במספר מיזמים.

8. אל תמהרו לסגור את העסק של היזם גם אם הוא בהפסדים - יזמים רבים פונים אליי כשהעסק לא מצליח, לרב התוכניות העסקיות שהם עושים כמעט ולא מגיעות ליעדם, צריך להבין שלכל עסק יש "תת מודע עסקי" וחשוב למצוא אותו, כי הוא זה שישפר את העסק ויגרום לו להצליח.
במקרים כאלו חשוב למצוא "אוקיינוסים כחולים" ולחשוב מחוץ לקופסה, לפעמים לא ידרש אפילו תקציב נוסף- כנראה שהסיבה לאי התקדמות המיזם היא שלמיזם יש ייעוד והוא לא פונה לשם. לכן על היזם להגיד חזון, לאחר מכן יפתחו ליזם הרבה הזדמנויות , אנשים נכונים יתחילו להתחבר למיזם , שיתופי פעולה שימנפו את המיזם וכו''...

9. קחו בחשבון שאולי תצטרכו השקעה נוספת במיזם - וודאו מהתחלה כמה השקעה המיזם יצטרך בשביל מהלכים מתקדמים, לדוגמה: יזם פנה אליכם שתשקיעו בפטנט שהוא רשם, בתוכנית העסקית צריך להשקיע 500,000 דולר בשביל ייצור הפטנט, שיווק כח אדם וכו''...
אבל אותו יזם לא מנוסה, לא עשה תחקיר כמה עלות ייצור הפטנט והאם יש מפעלים שיסכימו לייצר, במידה ואין תצטרכו להקים מפעל חדש שידרוש מיליוני דולרים נוספים, ואז כספכם ירד לטימיון אם לא תמצאו משקיע להקמת מפעל.

10. בקשו מהיזם כמה שיותר מסמכי LOI - מסמכים שמוכיחים שיש דרישה למוצר מלקוחות פוטנציאליים כשהמוצר שהשקעתם בו יהיה מוכן.

11. אל תתפתו להשקיע במיזם שהיזם לא חשב קדימה - לא מזמן פנה אליי יזם עם רעיון מדהים וביקש שאני אמליץ למשקיע שאני מייצגת אותו לבחון השקעה, מיד לקחתי את המחשבה שלי קדימה ושאלתי לגבי כ"א בעסק, לאחר מספר הבהרות הבנתי שאותו מיזם יצליח רק אם הוא יתחבר לגוף גדול שיש לו אלפי לקוחות וזה יקצר תהליך של עשרות עובדים שהוא רצה לאייש, שלחתי את היזם להביא מסמך LOI - אותו יזם לא עשה רושם שהוא חשב כמה צעדים קדימה כי לא היו לו את התשובות וגם מסתבר לא את השאלות.

12. היזהרו מלהשקיע ביזם שלא יענה על השאלות "מה אם" - יזם חייב שיהיה לו לפחות תוכנית מגירה במידה והתוכנית העסקית לא מצליחה.

13. למדו היטב מה זה נקרא במודל העסקי של היזם "הכנסות מפרסום באתר" - הבינו שרוב משרדי הפרסום לא יפרסמו באתרים שהם בתחילת הדרך ואין להם טראפיק או מוניטין.ולוקח לפחות שנה לצבור מוניטין אם הרעיון ייחודי מאוד ונישתי.
אם כל המודל העסקי מתבסס על הכנסות מפרסום באתר - קחו זאת בחשבון שהתהליך ארוך.

14. אל תתפתו להשקיע במיזמי "טרנד" אם אתם לא מבינים.
כל יום קמים אתרים ורשתות חברתיות, כי זה הטרנד עכשיו, השתדלו להשקיע ברשת חברתית שהיא נישתית, זה יעלה את הערך של המיזם.

15. השקיעו במיזם מודולרי - תהליך ייצור מיזם לוקח זמן, קחו בחשבון שבינתיים טכנולוגיות מאחורי הקלעים ממשיכות להתפתח, וחשוב שהיזם יתאים את עצמו לטכנולוגיות חדשות, ושהמיזם יהיה מודולרי, לדוגמה: יזם פיתח מיזם, לאחר שנה נכנסה טכנולוגיה של סלולר ייחודית, המיזם יצטרך להתממשק לאותה טכנולוגיה או לשפה טכנולוגית בקלות.
אם היזם פיתח מיזם אבל לא לקח בחשבון שהדאטא שלו ישב על טכנולוגיות נוספות, המיזם יהיה תקוע ולא יוכל להתקדם עם השנים.
לדוגמה: טלפון המודו של דב מורן, אם פיתחת רשת חברתית כדאי להתחיל להתאים אותה שהיא תשתלב על רשת חברתית על צ''יפ חומרה בעתיד.

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL גב' עינת בר-און

[30433]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

כיצד אני צריך להגן

כיצד אני צריך להגן על המיזם שלי לפני כניסתו של משקיע?

להלן כמה כללים חשובים שיזמים צריכים לדעת לפני כניסתם של המשקיעים:
כללי אל תעשה יזם מול משקיע
1. לא לתת למשקיע - שליטה !!!! - זאת אומרת השתדלו שלמשקיע לא יהיה יותר אחוזים ממכם בעסק.
2. לא לתת בשום אופן למשקיע שליטה על מניות החלטה - גם אם משקיע לבסוף החליט לשים סכום כסף נכבד אך התנה את השקעתו רק אם יהיה לו אחוזים יותר גבוהים מלם היזמים והסכמתם, מייד התיעצו עם עורך דין כיצד תגנו שלא יהיה לאותו משקיע שליטה על מניות הניהול.
כי ברגע שיהיה למשקיע שליטה על מניות הניהול, המשקיע בעל השליטה לא שואל אתכם ועושה כרצונו בחברה שלכם, אם יש לו שליטה ואתם עובדים כשכירים הוא יכול גם לפטר אתכם יום אחד, או להטיל עליכם וטו להיכנס ולהתרחב לתחומים נוספים בחברה וכו''....
אני חייבת לציין שזוהי הבעיה העיקרית של היזמים היום, שהם לא עושים הפרדה בין קבלת מניות לאחוזי רווח, לבין מניות של שליטה בניהול המיזם.
בדרך כלל היזמים חותמים על מניות שליטה שכוללות גם שליטה בניהול.

3. להגן על זכויות יוצרים או קיניין רוחני - במידה והקמתם מיזם אנא ודאו שיהיה סעיף בחוזה ההתקשרות מול משקיע שזכויות היוצרים והקיניין הרוחני יהיו שייכים ליזם בלבד.
המשקיע יכול לטעון שהחברה שילמה ליזם משכורת ואז הקיניין הרוחני של החברה בעצם שייך לו, גם סיפורים כאלו שמעתי השבוע, סיפורים כואבים של יזמים שנתנו את הנשמה ולבסוף רבו עם המשקיעים והפסידו כי שילמו להם משכורת והפטנט והמיזם שייך לחברה ששילמה משכורת.

4. לקנות דומיין על שמכם בלבד ולא להעביר את הדומיין לחברה שהקמתם -הגנו ו דאגו שהמיזם שלכם ירשם על דומיין מהכסף האישי שלכם , כך לא יוכלו לנגוע באתר של המיזם שלכם, כי דומיין נחשב כנכס אישי ולכן דאגו שהדומיין לא יהיה הנכס של החברה שהקמתם אלא על שמכם הפרטי.

5. לא לחתום על סעיף אי תחרות מול החברה שאתם מקימים עם המשקיע - גם סיפורים כאלו שמעתי לא מזמן, המשקיע פיטר את מנכ"ל החברה שהוא בדרך כלל היזם - או שהיזם עזב את החברה בגלל מחלוקת עם משקיע - אבל אסור היה לו להקים את הרעיון שלו כמתחרה לרעיון שהוא הקים עם המשקיע, לא לחתום על סעיף כזה

6. לא לחתום על סעיף שאסור לעבוד בעבודה נוספת מלבד המיזם - ישנם מקרים רבים שפתאום צריך השקעה נוספת ולמשקיע אין יותר כסף וצריך לעשות גיוס שני, אם חתמתם על סעיף שאסור לעבוד בעבודה נוספת הכנסתם את עצמכם לצרות, קורה גם שהמיזם עדיין לא ריווחי ואתם רוצים לעבוד בינתיים בחצי משרה ולהמשיך לפתח את המיזם מהבית, אם חתמתם על סעיף כזה לא תוכלו לעשות ותישארו ללא משכורת עד שתגייסו פעם שניה.
נכון שאם החברה לא שילמה לך משכורת אפשר לתבוע אותה כי היא יישות משפטית, אבל בעצם היזם תובע את החברה שלו, ואז הוא יאלץ לסגור אותה.

7. לא לחתום על סעיף שמגביל עבודה כיועץ בתחומך לחברות אחרות

8. לא לחתום על תוכנית עסקית ולהתחייב שתעמדו ביעדיה , ולא לחתום בכלל על שום תוכנית עסקית מול המשקיע , גם אם אתם בטוחים שתוכלו לספק את היעדים ואתם גאונים , "אף אחד לא ידע מה ילד יום"

9. לא להתחייב לתאריכים מול משקיע - אם אתם בכל זאת מתחייבים תוסיפו חודשיים של ביטחון.

10. לא לחתום מול משקיע שבמשך הזמן יפתח חברת השקעות משלו ולא תדעו מי האנשים שהוא עומד לצרף - חוזה עדיף לעשות מול אדם אחד שאתם מכירים או הכרתם במשך שיחותיכם והתרשמתם ממנו לטובה, ואם זו חברת השקעות לנסות להכיר מי האנשים שעומדים מאחוריה ולעמוד על טיבם ורגישותם ליזמים.

11. לדאוג שלכם יהיה זכות הראשונים לקניות מניות אם המשקיע רוצה למכור את שלו.
גם אם אותו משקיע משתייך לחברת השקעות, שיהיה סעיף שהמשקיע מציע למכור את מניות קודם ליזם ואחר כך לשותפיו בחברת ההשקעות, אם המיזם שלכם התקדם יפה, אולי תוכלו להביא מישהו שיהיה מוכן מטעמכם לקנות את מניות המשקיע ואפילו לעשות רווח.

12. אם החלטתם להכניס שותף , עליכם לבדוק מיהו השותף- יזם בעל רעיון פנה אליי שהוא מחפש שותף, לאחר כשבוע הוא הכיר מישהו שיכול להיות שותף פוטנציאל טוב כי יש לו ידע בתכנות, אותו יזם לא ידע איך הוא יכול לבחון את טיבו של השותף הפוטנציאל, ייעצתי לו שיוסיף בחוזה ההתקשרות סעיף "מתגרה" בכוונה תחילה על מנת לראות כיצד השותף לעתיד יגיב, אם השותף יכעס והאגו יעלה לו לראש אז תיווצר מחלוקת והיזם ידע מי אותו אדם, אם ניתן להתפשר איתו ולהגיע לעמק השווה כשיש מחלוקות עתידיות.
וכך היה, הוא הכניס בהמלצתי סעיף "מתגרה" שאומר שהיזם הוא זה שמצרף אליו את היזם המתכנת ולכן יש לו זכות ראשונים, היזם המתכנת הפגין אגו מיידית, אבל לאחר זמן קצר התפשר והם הגיעו לעמק השווה, העסק שלהם היום מאוד מצליח לאחר שנה וחצי.

13. אם אתם מפתחים מיזם דרך מוסד אקדמי - דאגו שהפטנט יהיה רשום על שמכם ולא על המרצה שלכם, פטנט אי אפשר לרשום על חברה אלא רק על אדם פרטי, אותו אדם יכול למכור את זכויות השימוש לחברה שבה הוא עובד, אם זה מוסד אקדמי , דאגו ששימכם יופיע אצל רשם הפטנטים ולא מישהו בכיר מהמוסד האקדמי.
דאגו שיהיה סעיף מול המוסד האקדמי שהקיניין הרוחני שייך ליוצרים.
ישנם היום הרבה יזמים שזיהו גאפ שנוצר בתחומם ומפתחים דרך האקדמיה שנותנת להם תקציבים לכך שמגיעים בדרך כלל מתרומות של יהודים בעולם.

14. אל תמהרו לחלק סתם לאנשים מניות בחברה שלכם - עדיף לשכור עובדים ולתת להם משכורת, יזמים רבים עושים את הטעות הזו, בגלל שאין להם כסף לשלם משכורות הם מכניסים שותפים שאין לדעת אם הם טובים ומקצועיים, עדיף להכניס שותף בעל מומחיות מסויימת שיתרום לתקציר מנהלים ולמיזם ולתת לו מניות, מאשר איש מכירות שיקבל מניות ואחרי שנה שנתיים יעזוב, בשביל איש מכירות עדיף לתת משכורת ואופציות עתידיות.
ליזמים - אני ממליצה לכם להשתמש בתאורייה שפיתחתי - "הדגיג הקטן שרוכב על לוויתן"
מתחילת המיזם שלכם - אפיינו מיזם שיתאים לחיבור עם חברה מתקדמת יותר שיהווה לה ערך מוסף עבור לקוחותיה ונצלו את כח הפרסום שיש לה ללקוחותיה על מנת למנף את המיזם שלכם.
ודאגו להגן על עצמכם מול חברה אסטרטגית שמא תשתמש לכם ברעיון במידה ונגמר השת"פ.

אילו הם סעיפי חובה שאסור ליזמים לחתום על חוזה

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL גב' עינת בר-און

[30432]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

[1]
***
אינדקס מומחים רואה חשבון בוידיאו צ'אט מאמן אישי און ליין מומחים לאסטרולוגיה מומחה לנומורולגיה
קוראת הקלפים און ליין רופאים מומחים בוידיאו צ'אט אורטופד מומחה און ליין נוירולוג בוידיאו צ'אט יעוץ עורך דין ברשת
אתרים משלימים - תקשור נומרולוגיה קלפים - קישורים שימושיים - ספרים ברשת - שותפים - נמורולוגיה - תיכון ובגרויות - תקשור - מומחים - משה שרון | לימודי קבלה