לוגו
תמונה של אישה
אתר המומחים של ישראל
button
button
button
button
button
button
button
button
דוא"ל:
סיסמה:
זכור אותי
הירשם לאתר כ מומחה-עסק / חבר-גולש
עברנו לאסקימו מומחים בוידאו-צ'ט - אתם מוזמנים להצטרף אלינו askimo.co.il

%>
בריאות ורפואה
בריאות האישה
בריאות הגבר
בריאות הילד
בריאות הנפש
בריאות וכירורגיה
בריאות ורפואה - כללי
בריאות עור ואסתטיקה
דת ויהדות
הבית והגינה
הנדסה ותכנון
חוק ומשפט
חינוך והוראה
כלכלה ועסקים
מדעי החברה
מדעי הטבע והסביבה
מדעי הרוח
מודעות ורוחניות
מחשבים ואינטרנט
מידענות ויעוץ
ממשל ובטחון
משפחה והורות
סטודנטים ואקדמייה
פנאי ותרבות
פסיכולוגיה ותרפיה
רכב ותחבורה
רפואה ובריאות
רפואה משלימה
שיווק ופיתוח עסקי
שפות ועריכה
תיכון ובגרויות
בבילון

רוצה להתייעץ עם מומחים בוידאו? לחץ כאן

שאלות ותשובות - ספרות עברית
 

מומחי KOL בתחום מדעי הרוח >> ספרות עברית :
גב' ויטה זילבורג, גב' נורית פלג, גב' רונית פניגשטיין, דר' מכללת אורנים, גב' עירית גיל-בוגן, גב' לילי גלזנר, מר אבירם דניאלי, גב' טלי הס, גב' אינה ווייסקופף, גב' ליליאן זילברמן, גב' מירי כהן, גב' מיכל לקס, גב' ענת מסינג, גב' גלית סמסון, גב' עזר עמליה, גב' קרן רובינזון, גב' ימית רוט

פנה לעסק / מומחה בספרות עברית

מדעי הרוח >> ספרות עברית

שיר אהבה

אני מעוניין להקריא שיר אהבה במסיבת יום הולדת של אשתי. שיר איכותי ביותר, אבל מתאים להקראה - שאפשר להבין אותו בזמן הקריאה. זה אמור להיות הפתעה - השאר לי הודעה בטלפון 050-8771994.אפשר גם קטע פרוזה יוצא דופן.

[31638]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

אני מכינה עבודה על

אני מכינה עבודה על שירי האהבה של דוד אבידן, אך מתקשה למצוא חומר ביבליוגרפי העוסק בנושא זה באופו עיקרי.
החומר שמצאתי הוא דל ולא מספיק.אשמח לקבל כיוון וקצת רקע לגבי המאפיינים הבולטים בשירת האהבה של דוד אבידן ואולי חומר ביבליוגרפי הנוגע בנושא הזה.
תודה מראש
ניצן

על המחבר ויצירתו, קישור:
http://library.osu.edu/sites/users/galron.1/00470.php#Bib.

התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL גב' עירית גיל-בוגן

[31001]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

ב"ה
אני מחפש ספרים,

ב"ה
אני מחפש ספרים, מאמרים,של חז"ל העוסקים בחכמה חיצונית, כמו מתמטיקה, הנדסה וכו'
אשמח לקבל רשימה נבחרת ואו הפניה לאתרים והיכן ניתן לרכוש ספרות זו. תודה
אל-גיא יהושע

שלום יהושוע,
מוכנה לענות תמורת תשלום
כך בחשבון, שמדובר בחיפוש נרחב במאגרי מידע והתשלום בהתאם
בברכה, דניאל לפידות

תשובה זו ניתנה על ידי גולש KOL 2find 2find

[17124]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

ישנו שיר שנכתב על

ישנו שיר שנכתב על ידי אחד ממשוררינו. הוא מדבר על כך שיש לדבר, או לשיר, או בכלל להתייחס לאנשים בעודם בחיים - ולא לאחר מותם. נראה היה לי שנכתב על ידי נתן זך או יהודה עמיחי, אבל עברתי (די) ביסודיות על ספריהם ולא מצאתי. חשוב לי לקרוא שיר זה באזכרה לזכר גברת שקצת נשכחה לעת זקנה. ובכן, השיר מוכר? תודה!

אני חושב שהכוונה לשיר של אבידן: טיוטה להספד, בתוך שירי לחץ - משהו בשביל מישהו עמ'' 98.

התשובה ניתנה ע"י מומחה KOL מר קובי אברבנאל

התשובה ניתנה על ידי אבנר הלפרן מצוות מידעני KOL

[16937]     שלח לחבר:     הדפס:     לתגובות הגולשים: 1

שלום, תודה על התשובה

שלום, תודה על התשובה הקודמת.
יש לי עוד שאלה בקשר ל"ילדי הצל".
השאלה היא:
אחד ממאפייני הדרמה המודרנית הוא שיש בה פרטים רבים הטעונים משמעות סמלית. הדגם טענה זו על פי המחזה "ילדי הצל".

במחזה "ילדי הצל" ישנם פרטים רבים הטעונים משמעות סמלית לדוגמא:

בעלי החיים במחזה כסמל
לא רק בני אדם נושאים שמות וכינויים של בעלי חיים, גם העצמים הדוממים. שבשבת הפח של יורם מקבלת תכונות של בעל חיים, של תרנגול הנועד לכפרות; היא אוגרת תנופה והופכת לסמל של כפרה זועקת (ראה מ(טיב התרמול עמ'' 43). חוטי התיל מדומים לנחשים בסיפור של הלנקה על התפוח הבלתי מושג במנזר. הזכרת הנחש בסמיכות לעץ התפוה מבהירה, שנוסף לסיפור הנוגע ללב שלהלנקה, חבוי כאן סיפור המסמל את הגירוש מגן-העדן. שמות בעלי-החיים: הנמרים, הכבשים והאריות, מופיעים גם במשל של זיגמונט. זיגמונט אינו נוקט שמות אמיתיים, משום שמתאים למשוגע לדבר בלשון מרומזת, סמלית ובלתי ברורה, ומשום שהוא אינו רוצה לחשוף את עצמו. נוסף על כך, המשל ובעלי-החיים שבו מציג מסר אוניברסלי. היום מדובר בנמרים הגרמנים, אך מחר במי ידובר? המשל מתאים לכל הזמנים. הוא אמנם מתייחס לאיריע מאיד . ספציפי, אך עשוי להתאים לאירועים אחרים, המרמזים למערכת היהסים בין בני-אדם.

הכלב
על החוף אנו מוצאים את זיגמונט האוחז בידו בובה ישנה ומרופטת של כלב, המחזאי יוצר זהות פואטית מעניינת בין האדם לבין בובת הכלב. עוד לפני שאנו קוראים את רמזיו על פשר הזהות הנדונה, יכולים אנו להפיק שהבובה היא תחליף לבדידות, תחליף לקשר שאינו קיים, ברור שלפנינו אדם שאינו מסוגל להגיע לקשר אפילו עם החיה – עם הכלב החי – אך זהו אדם הזקוק מאוד לקשר אל דמות כלשהי. אפשר שבובת הכלב היא גם ניגוד לעקרון הנאמנות המוחלטת המאפיין את הכלב החי, זיגמונט חטא בחטא הבגידה ושיתוף הפעולה. הוא חטא לצו הנאמנות ומכאן – שבובת הכלב אינה מאירה חטאו זה. בובת הכלב, ככל בובה, היא אילוצה של מציאות בלתי קיימת. בתור שכזו היא מאירה את המציאות השקרית בה חי זיגמונט את ההתנכרות לישותו , את הסתתרותו מעבר למסכות שונות. בעולמו של הילד שותפות הבובות ביצירת אשליה נכספת, עולם הבגרות, עולם היופי והתמימות, ואילו בובתו של זיגמונט אינה מייצגת מציאות נכספת, זיגמונט מודע לאפסותו ולחטא הגדול המורידו לדרגת כלב מושפל, משחקו בבובת הכלב הוא לפיכך הכרה במהותו הכלבית.
המחזאי מעניק לכלב משמעויות סמליות נוספות ההופכות אותה למאפיין מרכזי של דמותו של זיגמונט, בובת הכלב מעצימה את חוסר המחילה העצמית והחברתית לחטאו של זיגמונט "אתה רואה? אדם לכלב סולח, אבל לא לאדם, כלבים לכלבים סולחים?" (עמ'' 64). בובת הכלב מייצגת את ההתייחסות החברתית לזיכרונות העבר. תלתלי הבובה מזכירים לזיגמונט את תלתלי אשתו המתה, בובת הכלב היא המאזין היחיד הקיים בעולמו של זיגמונט, היא בן הזוג לדיאלוג שאינו אלא מונולוג של בדידות וצער. כמאזין שאיננו קיים יכולה בובת הכלב להיות גם השופט הסמוי שזיגמונט ממנה למשפט העצמי המתמיד בו הוא מציב את עצמו לאורך חייו השסועים. הכלב, אפוא, הוא תחליף לחברה, שעימה אין זיגמונט יכול ליצור קשר, ואותה הוא ירא. לפיכך, הכלב הוא העבר של זיגמונט וההווה שלו. הכלב הוא כל הנסיבות הסביבתיות וההיסטוריות שבכוחן להגדיר את זיגמונט.

מוכר הבלונים
סמלו של מוכר הבלונים – כמו הכלב גם הוא ישות הקשורה באשליה , בחולף, בשקר, במציאותו הגשמית משרת את התיאטרליים הצבעוני של המחזה. תפקידו של מוכר הבלונים הוא הארת הדמויות האחרות. למוכר הבלונים אין אני משלו, למעשה, אין הוא אלא סדרה של סמלים משתנה. המשמעות המסוימת של הבלונים שלו היא המקנה לו משמעות ומשמעות זו זהה להיבט הפנימי של הדמות האחרת המסוימת שלצידו. הבלונים שלו חשובים ממנו, הם מייצגים את הזיכרונות מן העבר. יורם אומר לנורית "להחזיק בהם עד שיתקמטו מאליהם, ועוד אחת, להפריח אותם למעלה עד שייעלמו..."(עמ ''13). כאשר קונה יורם מספר רב של בלונים כדי להשמידם הוא מסמל בכך את כמיהתו לניתוק מהזיכרונות המעיקים עליו. מוכר הבלונים מקביל כאן ליורם, והקבלה זו מוצאת חיזוק בעובדה ששניהם מוצאם מסמארקנד. יתר על כן, כאשר המוכר מוסר את כל הבלונים שלו ליורם, יוצר המחזאי שניות (הקבלה) מעניינת בין הבלונים לבין בני משפחתו של המוכר. בתמונה ה'' מייצגים הבלונים את "עולמנו הנפוח" שאין צורך אלא בפינה כדי לפוצצו. לאחר מכן, מסמלים הבלונים את חייהם של המשוררים הצעירים. המשוררים האלה הם מושא ביקורתו של המחזאי. הם שייכים לדור של היתפסות בחולף ובשקרי, ממש כאוויר שבבלון , לפיכך, אין פלא שאנשי הנשף של מערכה ה'' אותם צעירים של לא כאן ולא שם, קונים את כל הבלונים של המוכר, שהרי הם הם כל הבלונים!. לקראת סוף המחזה מסמלים הבלונים את גורלו של זיגמונט, אף הוא, כיורם, חוטף את הבלונים מידיו של המוכר ומפוצצם. הבלונים מייצגים עתה את עברו המעיק של זיגמונט. הבלונים מייצגים, כמו בובת הכלב, את הקשר שאיננו קיים. "המוכר: כשיש לי בלונים אני יכול לגשת לאנשים, לדבר איתם..." (עמ'' 12). זיגמונט מחזק משמעות זו כאשר הוא אומר למוכר "חבל שאינו מוכר בדידות במקום בלונים" (עמ'' 9) הבדידות המסתמלת ע"י הבלונים היא הבדידות של כולם, חיי השקר הם של כולם.

משמעות הצל
המושג צל נתפס בריבוי משמעויות:
1. הצל מסמל את תקופת השואה כתקופה של צל, תקופה של "הסתתרות מאורות", תקופה של שלטון הצל בעולם.
2. הצל מסמל את המוות.
3. הצל מסמל את הפיכתם של הילדים לצל של עצמם, כלומר, תנאי חייהם גרמו להפנמת התחושות שלהם ולהדחקתם, עד איבוד הביטחון והפיכתם לקולות רפים.
4. הצל מסמל את הזיכרון שיורם וזיגמונט מבקשים למחוק. הם אינם יכולים להשתחרר מצללי העבר.

סמלים נוספים לרגשות האשם:
- הכובע הבוער
מערכה 2, תמונה 2
מסמל את תחושת האשם הבוערת כביכול על ראשו של זיגמונט. לשאלותיו של המוכר משיב זיגמונט בתחילת התמונה – לפני קריאת שירו ממחברתו – כי עבורו הים בוער, כלומר העבר הוא הגורם לאשם.
- זר הקוצים
מערכה 2, תמונה 3
מסמל את הדקירות הכואבות, שמקבל יורם ממשפחתו (הדקירותשמובילות לרגש האשמה שהוא חש), הסיפורים, הזכרונות, הצורך בסיוע בארץ, שבה נקלט יורם ומתגורר כבר בבית משלו.
כמו כן, מייצג את הזעם והתסכול, הרגשות הקשים, שמפנה יורם כלפי נורית כתוצאה מפגישתו עם עברו.(עמ'' 51, 60) .

מצורפים מקורות להרחבה.

"מבוא לדרמה". תמר בן-דוד.

"ילדי הצל". נורית צין, עמלנט ספרות.

"הריאליזם הפואטי של ילדי הצל – בין עבר לבין הווה". גדעון עפרת, עמלנט ספרות.

"ילדי הצל" - אנלוגיות, סמלים ושאר אמצעים. צביה אורון.

דרמה מודרנית – "ילדי הצל", בן ציון תומר.

התשובה ניתנה על ידי מירי גבריאל מצוות מידעני KOL

[16361]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

שלום, תודה על התשובה

שלום, תודה על התשובה הקודמת.
יש לי עוד שאלה בקשר ל"ילדי הצל".
השאלה היא:
אחד ממאפייני הדרמה המודרנית הוא שיש בה פרטים רבים הטעונים משמעות סמלית. הדגם טענה זו על פי המחזה "ילדי הצל".

הסמלים במחזה "ילדי הצל":
הנסיגה: במשחק השחמט: לגיבורים אין לאן לסגת. דובי ניתק את הקשרים עם הקיבוץ, עם האידיאלים בהם האמין. יורם, מפחד מהנסיגה אל העבר. זיגמונט, אינו יכול לחזור בתשובה, אין מי שיסלח לו.

הבדידות, השיכחה, השינה:
זיגמונט, הבדידות עבורו היא שלווה. לכן אינו מוכן לגור עם מוכר הבלונים. זיגמונט, בעזרת הבדידות, משתחרר מזכרונות העבר, מרגש האשמה. יורם, מבקש לשכוח, לישון, להשתחרר מהחלומות.

ים נהר מים:
הים הוא רקע לעלילה. ברקע נשמע רעש הגלים המתנפצים. הים הוא המפריד בין השואה וישראל. הים הוא הזכרונות. זיגמונט מתאבד בים. אינו יכול לשאת עוד את הזכרונות. אסתר הובלה אל מותה בנהר.
העץ, שיורם שר עליו, שורשיו במים. המים הם השורשים, הם העבר, הם הסיוטים והזכרונות שאי אפשר להשתחרר מהם. המים הם המעבר מהסיוט אל המציאות החדשה.

העץ, התפוח:
העץ הוא החיים, על שורשיו וראשו. ליורם היה בילדותו עץ בחצר. בילדותו, היה גם גונב תפוחים מחצר השכן. העץ הוא הילדות, הוא סמלו של גן העדן, יחד עם התפוח, סמל התמימות הילדותית. גן העדן האבוד, שנגאל והפך עץ סיוטים. התרנגול, תרנגול הפח של ילדותו של יורם, ותרנגול הכפרות, הקורבן חסר הישע עליו מדברת אסתר בחלום.

המלט:
זיגמונט לוקח את המשפט המופרסם של המלט: "להיות או לא להיות, זו השאלה", ומעוותו ל"גם כן שאלה". המוטיב, שזור בדמותו של זיגמונט. גם הוא, כהמלט, כל חייו שרוי במאבק ובקונפליקטים פנימיים. גם הוא אינו מניח לעצמו, ואינו מסוגל להחליט. בסופו של דבר הוא בוחר בהתאבדות. הוא בוחר בכך כאשר המסיכה הוסרה מעל פניו. כמו המלט, גם הוא מתנהג בשיגעון כדי לברוח מאחריות. יורם, אף הוא מדומה להמלט. זה הכינוי שהמציא לו יורם בביה"ס. גם הוא כהמלט, כלפי חוץ, הגיבור החכם, היפה, הבטוח בעצמו, אך למעשה אינו מסוגל לנקוט עמדה ולהחליט: האם להסגיר את זיגמונט? הוא חייב להבין.
המלט הוא המיצג של סוג האדם המתבונן אל תוכו פנימה ובוחן את מניעיו.

בעלי החיים מדגישים בדרך מטפורית את סוג המחזה ואת המסר של המחבר. הדרמה "ילדי הצל" היא דרמה חברתית. מערכת היחסים בין בני אדם מאבדת את הרכיבן האנושיים: את מקומם תופסת מלחמת קיום, הדומה למלחמת קיום של בעלי חיים.
נוסף לשמות של בני אדם מתפקדם שמות בעלי חיים גם ככינויי בני אדם : זיגמונד אומר לנורית ששמו עכבר "אני עכבר הנמלט מאוניה טובעת". כינויים של בעלי חיים מסמלים את המסיכה, אמצעי השרדות בחיים. זיגמונט מכנה עצמו ד"ר מדוזה, ויורם אומר שהוא זיקית. העובדה שהכינויים מאומצים ע"י בעליהם, מלמדת מה הם חושבים על עצמם.
לא רק בני האדם נושאים שמות וכינויים של בעלי חיים. גם העצמים הבודדים. שרשרת הפח של יורם מקבלת תכונות של בעל חיים. של תרנגול הנועד לכפרורת, היא אוגרת תנופה ונהפכת לסמל של כפרה וזועקת. חוטי התיל מדומים לנחשים - בסיפור של הלנקה על התפוח הבלתי מושג במנזר. הזכרת הנחש בסמיכות לעץ התפוח, מבהירה שחבוי כאן סיפור המסמל את הגירוש מגן העדן. שמות בעלי החיים: הנמרים, הכבשים והאריות, מופיעים גם במשל של זיגמונט: זיגמונט אינו נוקט שמות אמיתיים, משום שמתאים למשוגע לדבר בלשון מרומזת, סמלית ובלתי ברורה, ומשום שאינו רוצה לחשוף את עצמו. נוסף כעל כך, המשל ובעלי החיים שבו מציג מסר אוניברסלי. היום מדובר בנמרים הגרמנים אך מחר במי ידובר? המשל מתאים לכל הזמנים

סמל הבית במחזה:
הבעיה המרכזית של המחזה הוא גיבוש הזהות העצמית ומטיב הבית שותף בעיצוב הדמויות השונות.
המחזה מתרחש על הטיילת של תל-אביב, כלומר על חוף הים, החוף מאפשר לדמויות השונות לשמור על קשר בין הים ליבשה. קשר בין הכאן לשם ובין זמן עבר לזמן הווה. בית הקפה הוא בית ארעי ומסמל את הארעיות בחיי אדם. כאן נפגשות הדמויות השונות שיש להן בית ואלו שהן חסרות בית.
הבית במחזה "ילדי הצל" הוא מושא לכמיהה, אך הכמיהה אינה רק לבית. הכמיהה היא לשלמות נפשית, להבנת הזהות העצמית.

לסיכום, המוטיבים מאחדים את ההכרה עם תת ההכרה. המציאות עם הזכרונות העבר עם ההווה. האדם הוא כל אלה יחד: התגברותו היא ההכרה בהכרח לחיות עם העבר, הזכרונות החלומות והסבל.

ניתוח המחזה "ילדי הצל"

דמויות ב"ילדי הצל"

ני תוח המחזה "ילדי הצל"

התשובה ניתנה על ידי ציפי חיים מצוות מידעני KOL

[16359]     שלח לחבר:     הדפס:     לתגובות הגולשים: 1

שלום, יש לי שאלה

שלום, יש לי שאלה בקשר למחזה "ילדי הצל" של בן ציון תומר.
השאלה היא:
שיכחה וזיכרון הינו נושא עמו מתמודדות דמויות שונות במחזה. הסבר כיצד מתמודדות שלוש דמויות עם הנושא, ומהי מסקנת המחזה לגבי הנושא?

המחזה "ילדי הצל" מתרחש בארץ ישראל לאחר מלחמת השיחרור ובמרכזו בחור צעיר בשם יורם. בגולה היה שמו יוסל''ה והוא מילדי טהרן שהגיעו לארץ בשנות ה-40 וחלקם התגייסו למלחמת השיחרור. השם הכפול יורם-יוסלה מסמל את הזהות הכפולה ואת המאבק בין היסוד היהודי-גלותי לבין היסוד הצברי הישראלי.
הדמות השניה הפועלת במחזה מכונה זיגמונט - איש יודנראיט לשעבר, הממשיך להתקיים בעבר מלא הסיוטים. למרות שהגיע לארץ ישראל, לא החליף את שמו, והעבר ממשיך לרדוף אותו. לצורך אחדות העלילה, זיגמונט הוא גיסו של יום-יוסל''ה, ושאלת האשמה מלווה כ"צל" את שניהם. זיגמונט אכול רגשי אשם על ששיתף פעולה עם השלטונות הגרמנים. ויורם מרגיש אשם על שהיה בארץ בשנים הקשות ביותר של המלחמה.

המחזה "ילדי הצל" נכתב ע"י ניצול שואה שהגיע לישראל מטהרן. זהו מחזה על אנשים שחיו בעולם מסויים ונמצאים עתה בעולם אחר. הם נקרעים בין שני העולמות, כשהם משוקעים בעולם סובייקטיבי של לא כלום, של סימני שאלה ושל קרע פנימי.
אולם במקום ההיקרעות הטרגית בין ישראל של מלחמת השיחרור, ולבין ישראל שלאחר מכן, בא עימות מורכב יותר.
זיגמונט קרוע בין השואה ובין ישראל החדשה, דובי נקרע בין הקיבוץ שלו לשעבר לבין החיים החדשים בישראל.

אחד המוטיבים המרכזיים במחזה הם הזכרונות המונעים מהאנשים להיות הם עצמם. והרי זה גם מוטיב לאומי: האומה הנקרעת בזכרונות העבר. כאן עולה הבעיתיות של רגש האשם הקשור בעבר.
רוב דמויות המחזה סובלות מרגש אשם. זיגמונט שיתף פעולה עם הגרמנים. יורם המתנכר לגמרי לעברו ולהוריו, כמוהו נורית ושאר הדמויות המרכזיות.
רגש האשמה הפרטי הוא כאמור גם רגש האשם בהתנכורת הלאומית לעבר. בניתוח רגש זה מגיע המחזאי לדואליות מעניינת. ההתנכרות לעבר אכן גורמת לסבל. אולם גם זכרונות העבר נושאים עימם את הסיוט. בין העבר לבין ההווה נותר הסבל כמין גורל אישי ולאומי.
מכאן השם "ילדי הצל". הצל הוא העבר המלווה תמיד את האדם במחזה, עמו נלחם האדם.
ילדי הצל הם הילדים רדופי העבר הנורא, הילדים שחוו את הגיהנום במקום את גן העדן של הילדות.
הצל יכול להיות גם אדם וגם מקום, גם זיכרון וגם דימוי. דמות אחת יכולה להיות הצל של הדמות השניה ואם אמנם הראשונה מייצגת את העבר הגיהנומי.
המיתוס של המלט, פורש פרישה סמלית של דמויות המחזה. יורם מושווה להמלט.
שאלת הקיום, מותנית כאן בבעיות ההתייחסות לעבר. זה המוטיב המרכזי במחזה. כיצד נתייחס לעבר? האם לשכוח אותו ולברוח מפניו כמו יורם, כמו נורית והאחרים? האם לשקוע בו ובסבל הכרוך בו?
שאלת הקיום של המלט מעומתת בחלום עברו של זיגמונט עם הקיום בתקופת השואה, מחד גיסא - המרד, ומאידך גיסא- ההשלמה וההסתגלות למציאות השואה. זיגמונט בחר בשניה.
לפני שזיגמונד צועד אל אובדנו בין גלי הים, מגיע זיגמונד לשלב ההוודעות ובו הוא משנה כלל את תפיסת הקיום שלו. החיים אינם ערך עליון בעבורו. אין הם משהו נעלה, הקיום הפך לזיגמונט לדרך אכזרית מאוד להעניש את עצמו. שכן, המוות הוא הפיתרון הקל ביותר לגביו.
יורם הוא החולם, הסובל מחלום אשלייתו. כמו המלט, הוא הבורח ממציאותו האמיתית אל מציאות של היסוס מתמיד, של ספק מתמיד ושל קרע פנימי מתמיד בינו לבין עצמו לבין הסביבה. הוא מבקש לברוח מחלומו, אך אין בו העוז לעשות זאת, כפי שעשה זאת המלט.

בעית העבר מוצגת לאורך המחזה כקשורה קשר ישיר עם הלא-אני. אנשים הבורחים מעברם בורחים אל מעצמם. המחזאי מקבל ביסוד מחזהו את התיזה הניטורליסטית בדבר העיצוב הדטרמיניסטי של האישיות וההתנכרות לעבר, שהיא גם תיזה לאומית בעבור המחזאי.

הן אצל יורם והן אצל זיגמונט הטירוף הוא מודע - בריחה הכרחית מעצמך. זוהי בריחה מתוך הכרח העבר. העבר הוא בית סוהר גם שבורחים ממנו, וזאת משום שהעבר הוא איום מתמיד בעולמם של ילדי הצל.

הבריחה מהעבר אל המשחק התיאטרוני נראית לבן-ציון תומר כמוליכה לניהליזם. שכן, הבריחה מהעבר היא בריחה ממסורת של ערכים שהמחזאי מבכה את אובדנם.
הדור הבורח מעבור ומערכיו . איפיוני הניהליזם של הדור כולו הם האיפיונים של יורם, של זיגמונד ושל האחרים. הניהליזם הלאומי מעומת עם הניהליזם הבינלאומי.
בן-ציון מבקש את האחדות הכוללת, ולכם הוא מציב את דמויותיו הניהליסיטיות בחברה אבודת ערכים, הממוקמת במציאות בינלאומית שרופת ערכים. מציאות זו מוקפת אף היא בערפל של טבע ניהליסטי.
החיים כבריחה תמידית מן העבר, מן הזכרונות ומעולם הערכים , אינם יכולים לברוח מדבר אחד - מרגש האשמה שבבריחה.

בעיה מרכזית ב"ילדי הצל" - מהו החטא? על שום מ ה העונש הכבד? על שום מה הסבל הנוכחי ורגשות האשמה?
לא מקבלים תשובה לשאלות האלה במחזה. רגש האשם נותר בבחינת גורל מר מר שאין מנוס ממנו. דמויות המחזה אינן מגיעות לכדי פשרה עם רגש האשם.

עפרת, גדעון "הריאליזם הפואטי של ילדי הצל-בין עבר לבין הווה" מתוך "הדרמה הישראלית, תל-אביב, צ''ריקובר, 1975, עמ'' 91-103

יעוז, חנה " הזהות הכפולה וילדי הצל"

עיון במחזה "ילדי הצל"

ניתוח המחזה "ילדי הצל"

התשובה ניתנה על ידי ציפי חיים מצוות מידעני KOL

[16318]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

היכן אוכל למצא מאמרים

היכן אוכל למצא מאמרים או חומר מחקרי על מאפייני כתיבה של נשים בשואה.

לצערינו, לא מצאנו מחקרים כאלה באינטרנט. מצאנו קישור לנושא "נשים בשואה" עם הפניות שונות. אולי זה יכול לעזור לך.
אולי כדאי לפנות למוזיאון יד ושם, בית לומי הגטאות, ואולי החוג ללימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב.

פנים להתנגדות - נשים בשואה

התשובה ניתנה על ידי פרידה שטראוס מצוות מידעני KOL

[15336]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

מבקש לקבל רשימת הספרים

מבקש לקבל רשימת הספרים לילדים ולנוער בשנות ה-50 וה-60 בעברית כולל מתורגמים לעברית.

מצאנו רשימה ארוכה של ספרי ילדים משנות ה-50 וה-60. הרשימה נימצאת בקובץ אקסל ואין באפשרותנו לשלוח לך אותה באמצעות האתר.
אשמח אם תשלח אלי את כתובתך ונעביר לך את הרשימה.

כתובתי:
kol2006@netvision.net.il

בברכה,
פרידה שטראוס
ראש צוות מידענים
www.kol.co.il

התשובה ניתנה על ידי פרידה שטראוס מצוות מידעני KOL

[15237]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

*מהו הנושא העיקרי שמעסיק,מטריד

*מהו הנושא העיקרי שמעסיק,מטריד ומוביל את הדמות המרכזית בספר "ואחד עם כיפה" של אברהם נווה?
*מהם מעשי הדמות ומה ניתן להסיק מהם? על מה שקורה לה? מה הייתם מייעצים לה לעשות?

איננו חושבים שזה המקום לתת לך תשובות מוכנות כאשר את אמורה למצוא אותם - כחלק משיעורי הבית שלך. יחד עם זאת, בהנחה שהתשובה לא נמצאת בספרים שאת מכירה, ואיננו רוצים סתם לאכזב אותך, ניתן לך רמז.

ואחד עם כיפה

התשובה ניתנה על ידי ברוך שחר מצוות מידעני KOL

[14875]     שלח לחבר:     הדפס: הוסף תגובה:

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] >>
***
אינדקס מומחים רואה חשבון בוידיאו צ'אט מאמן אישי און ליין מומחים לאסטרולוגיה מומחה לנומורולגיה
קוראת הקלפים און ליין רופאים מומחים בוידיאו צ'אט אורטופד מומחה און ליין נוירולוג בוידיאו צ'אט יעוץ עורך דין ברשת
אתרים משלימים - תקשור נומרולוגיה קלפים - קישורים שימושיים - ספרים ברשת - שותפים - נמורולוגיה - תיכון ובגרויות - תקשור - מומחים - משה שרון | לימודי קבלה