מה ההבדל בין מעמדם
מה ההבדל בין מעמדם של ההורים לתלמידים בעלי פיגור בבתי ספר בישראל, לבין תפקידם של הורים אלו?אני מעוניינת בתשובה שתהיה מבוססת מחקרית באשר להבדל בין שני מושגים אלו "מעמד" ותפקיד" בהקשר ההורי דדוקא לילדים מהחינוך המיוחד
שלום מיכל,
המושגים "מעמד" ו"תפקיד" הם מושגי מפתח בסוציולוגיה ואין הם קשורים דווקא להקשר ההורי לילדים מהחינוך המיוחד.
המונח "מעמד" מתייחס לרובד החברתי אליו משתייכים ההורים. יש ספרות ענפה העוסקת בשאלות ריבוד חברתי ותיאורטיקנים שונים מייחסים למונח מעמד משמעות שונה. כך, לדוגמא, מבחין מרקס בין מעמדות ע"פ היחס לאמצעי יצור, כלופר ע"פ התשובה לשאלה אם האדם הוא בעלים לאמצעי יצור (קרקע, ציוד, וכו'') או לא. ובר, לעומתו, מתייחס למונח מעמד כאל אידיקטור לסיכויי החיים של האדם, האם יחיה "בעושר ובאושר", או לא.
המונח "תפקיד", לעומת זאת, מתייחס למיקום במבנה חברתי. ה"תפקיד" מגדיר את הזכויות והחובות שיש לאדם הממלא תפקיד נתון. כך, לדוגמא, אב או אם, הם תפקידים חברתיים. (בסיטואציות מסוימות, אפשר להתייחס גם ל"אב שבנו לומד בחינוך המיוחד" או ל"אם שבנה לומד בחינוך המיוחד" כאל תפקידים חברתיים מובחנים. יש מקום לשימוש זה אם מוצאים שאבות/אמאות לילדים בחינוך המיוחד זכאים לזכויות ו/או חובות שאינם מוקנים לאבות/אמהות לילדים תקניים.
לכן, התייחסות להורים המדוברים במושגים של מעמד תתמקד בשאלה האם הורים אלה עשירים/עניים יותר מהורים לילדים תקניים בעוד שהתייחסות להורים המדוברים במונחי תפקיד תתמקד בזכויותיהם/חובותיהם.
התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL פרופ' רן חרמש
מיכל שלומות.
לעניין המעמד או תפקיד ההורה במערכת החינוך יש הרבה סוגיות סמנטיות. שכן, תפקיד ההורה נגזר בעיקר מהמקום אותו הוא לוקח לעצמו. וכאן ישנם הבדלים ברקע ההורה ומיקומו הסוציואקונומי.
ובכדי לקצר אפנה אותך למחקר שהוכן עבור חה"כ מצנע "הסדרת מעמד ההורים במערכת החינוך".
וכן לבצע שאילתה לפי:
Parents as Partners in Schooling
חג שמח
אבי
התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL מר אבי שורץ
להלן תשובתו של פרופ' רן חרמש:
ההבחנה שאת יוצרת, "המעמד שלך הוא פרופסור, והתפקיד שלך הוא להרצות" מחייבת הבהרה מושגית:
מעמד (class) – קטגוריה ריבודית במישור הכלכלי. כלומר, כשמחלקים בני חברה כלכלית ע"פ מקומם בדירוג הכלכלי (בין אם על פי סגנון חייהם וסיכויי חייהם ובין אם ע"פ השאלה אם האדם בעל אמצעי יצור או חסר אמצעי יצור), הם שייכים למעמד זה או אחר. (במסגרת הגדרה זו, המעמד שלי אינו של פרופסור אלא של שכיר או איש המעמד הבינוני.
תפקיד (role) – אוסף הזכויות והחובות שיש לממלא עמדה חברתית (position) נתונה. ע"פ הגדרה זו, כפרופסור, אחד מחובותיי הוא נושא ההוראה.
כאת מציינת ש"להורים יש מעמד כלשהו בבית הספר", את מתכוונת כנראה שהם משתייכים בדרך כלשהי לרשת חברתית שיש לה השפעה בביה"ס. את ההשפעה ניתן להסביר בדרכים שונות:
מערך תפקיד (role set) – תפקיד חברתי וכל התפקידים המקושרים אליו. במסגרת מושג זה, אחד ממשלימי התפקיד של המורה הוא ההורה (יחד עם התלמיד, המנהל, המפקח, וכו''). לכל משלים תפקיד במערך תפקיד יש זכויות וחובות המקנות לו מה שאת קוראת "מעמד".
כח ויוקרה חברתית: הורה יכול להפעיל כח על מורה. הפעלת הכח אינה חייבת להיות לא לגיטימית (כח פיזי, לדוגמא). הורה יכול להגיש תלונה על מורה, יכול להפעיל השפעה על מנהל ובאמצעותו על מורה, וכו''. הורה יכול ליהנות מיוקרה חברתית שתקרין על השפעתו בביה"ס. כך למשל, מישהו מכובד (רב, עסקן פוליטי, רופא, וכו'') יזכה להתייחסות ברורה יותר ממישהו שיוקרתו החברתית נמוכה יותר (עובד זר, חסר השכלה, עולה חדש, וכו'').
ניתן לנתח את מעמדם ותפקידם של ההורים בבתי ספר לתלמידי החינוך המיוחד בעזרת המונחים שהזכרתי.
אני מקווה שתשובה זו סייעה בידך.
פרופ' רן חרמש
התשובה ניתנה על ידי לאה מור מצוות מידעני KOL
[22662]     שלח לחבר:

    הדפס:

הוסף תגובה: