אני מחפשת תקציר למאמר
אני מחפשת תקציר למאמר "תעלומת אופרת הסבון" שנכתב ע"י סוניה ליווינגסטון. התקציר צריך להיות בין עמוד לשניים.
סוניה ליווינגסטון, "תעלומת אופרת הסבון" -
רקע:
תפיסה חדשה - הערכה מחודשת לקהל הטלוויזיה כפעיל וידען.
השקפה חיובית יותר על אופרת הסבון, שחברה לחשיבה המחודשת על הקהל הטלוויזיוני. החלו כסדרות הבדיון שהופיעו בהמשכים בעיתונים במאה ה – 19 המשיכו ככלי פרסומי בשרות יצרני הסבון בשנות ה 30 ברדיו האמריקני ועד גלגולו הנוכחי. משלבת מוסכמות הלקוחות מה"רומן למשרתות". (חיקוי היום יום והתעלות).
תפיסת העבר – סוגה פשוטה, סטריאוטיפית ומטופשת המאשרת את ניתוח הצופה כסבילה, שמרנית ושטחית.
טיעוני התפיסה המחודשת: מוסכמות סוגתיות מכוננות מסגרת בתוכה מתרחשת פרשנות של קהל. הזדמנות לצופה המתמידה למלא תפקיד פרשני. תהליך משא ומתן מורכב על הטקסט המקל על זיהוי התהליך הפרשני בהפקת משמעות מן הטלוויזיה.
מצד הצופה – הבנת הסוגה, מניעי צפייה, משאבים סוציו – קוגניטיביים.
מצד הטקסט – פתוח לתרבות פופולרית ובה בעת שמרני (שעתוק ערכים תרבותיים מיתיים).
ייחודה של אופרת הסבון:
סוגה נשית, נחשבת לפחותת ערך ועל כן הצליחה להתפתח מחוץ לטווח המבט הגברי הביקורתי ובמקום זאת בנויה על פי "מקצבי התקבלות" בקרב קהל צופיה הנשי ברובו. אין גיבורים ראשיים, אלא שפע של דמויות שוות בחשיבותן. מבוססת על אינטראקציה פארא – חברתית. ריבוי קווי עלילה המתרחשים בו בזמן ואינם מסתיימים. ניגוד מוחלט לתוכניות הפעולה הגבריות (התחלה וסיום לעומת אמצע אין סופי). נסיון הצופה מעניק רלוונטיות ופרספקטיבה לטקסט.
מאפייני אופרת הסבון:
משודרת במועדים קבועים ותכופים, לרוב מדי יום. מכוונות בעיקר לנשים, משודרות ביום או לפנות ערב. צוות שחקנים גדול וקבוע,
נמשכות שנים. הפקה זולה (לא כולל Prime Time Soap), עוסקות בפעילויות השגרתיות ומתרכזות בקהילה קטנה. קווי עלילה שזורים זה בזה, שהתרתם חורגת מגבולות פרק אחד. עושות שימוש ב Cliff – Hanger.
בריטניה: מיובאות לעומת מקומיות, טלנובלות – סה"כ אותם מאפיינים.
מדוע צופים באופרות סבון?
תפקיד בחיי הצופה – שגרת היום יום. בידור. ריאליזם ,חוויה רגשית ,יחסים עם הדמויות ,פתרון בעיות אישיות של הצופה ,אסקפיזם/מילוט ,תגובה ביקורתית.
נקודות חשובות:
סוכן טיפוח – סיבות "טקסיות" לעומת "תועלתיות" צפייה פעילה משבשת את השפעותיה הפוטנציאליות של הטלוויזיה על הצופה. קשר הדוק בין אופרת הסבון למוסכמות תרבותנו, למיתוסים ולאידיאולוגיה – מצדיקים הלכה ומעשה מקובלים לנוכח אי ודאות. (קונבנציונאליות, שמרניות ומוסרניות). אי יכולת להתמודד עם פוליטיקה, אלא אם כן קיבלה מימד אישי (סדרה "דפוס הנישואין"). משמיטה את המימד החברתי – פוליטי בין אם למטרות ראויות ובין אם למניפולציה .הצגת ריאליזם ורלוונטיות חברתית מצד ההפקה באופרת הסבון הבריטית מחוללת תחושת מעורבות שמגבירה את ההנאה. חוויית ה"פטפוט עם השכנים" – נכנסים לתוך הדרמה בעזרת אמצעים נוספים חוץ מהזדהות (משחק מול הדמויות, נקיטת עמדה, מענה ותגובות רגשיות). באורח מסורתי נתפסו הריאליזם וההנאה כמנוגדים. הנאה = אסקפיזם, ולכן נמתחה ביקורת "משתיקה את קול ההגיון". הופרך – לא רק הנאת הבריחה, אלא הנאה מזיהוי ההתנסויות היום יומיות וקבלת אישור לתקפותן.
הנאות שונות מאופרת הסבון:
קיים מתח בין המורכבות של הריאליזם החברתי לבין הנטיות החלופיות לכיוון עלילות מיתיות ודמויות סטריאוטיפיות.
הסוגה צועדת על חבל דק בין בידור לבין הרצון שלא לזעזע או לנכר את הקהל (מוסר ומיניות). הסתירה בין הריאליזם למאפיינים הנוסחתיים. הצפייה בשני מישורים: מישור ראשון - צופה פעילה, חשה מעורבות בחיי הדמויות, קישור אירועי עבר והווה, קשר בין חיי דמויות וחייה, ביקורת, קישור מידע חוץ טקסטואלי על השחקנים לבין הדמויות והעלילה. מישור שני (עמוק יותר) – הצופים מגיבים כנראה למסרים חזרתיים וסטריאוטיפים העוסקים בשמרנות של חיי עיירה קטנה, מתירנות מינית לבין סבל, שאפתנות קרייריסטית לבין אבדן ילדיך.
מסקנה:
אין קשר הכרחי בין קריאות אליטה לקריאות פופולריות. גם הקהל עצמו עשוי להתפלג בשאלות מפתח בפרשנות לאותה תכנית עצמה.
טקסט פתוח?
ההבדלים הקיימים בין אופרת סבון למיתוס (סגור):
היעדרה של דמות מרכזית אחת – אשכול דמויות לעומת המיתוס.
התמקדות במערכות יחסים בין בני אדם, סבך של דמויות. הסוף אינו תמיד טוב, המחלוקות נמשכות. כאשר במיתוס – מסע חיפוש אישי ובעיות אוניברסליות שפתרונותיהן מצויים מעבר לשליטת האדם. מיתוס - נק' מבט יחידה של כולם (טוב לבו של הגיבור) מול ריבוי ההבנות באופרת הסבון. מיתוס – טקסטים סגורים בהתחלה וסוף ברורים. אופרת סבון – התפתחות איטית, אקראית, אמצע אינסופי.
מסקנות:
אופרת הסבון מספקת טקסטים פתוחים יחסית. היא סגורה מכיוון שהיא מחזקת את אמונותינו הישנות, כוחו של היחידה, הערכים המסורתיים של יציבות, קהילה, פטריארכיה והתנגדות לשינוי.
קיימת הסטה של תשומת הלב מן הפוליטי אל האישי, והיא סגורה גם במובן שניתן להגיע בה למסקנות על אודות עליונותה המוסרית של אחת ההשקפות המבוטאות בה ( בדר"כ השקפת הממסד). ההשקפות זוכות לטיפול פתוח – דמויות שונות מראות השקפות שונות על הסוגיה (הפלות וכו').
הפקת משמעות מאופרת סבון:
עפ"י הובסון – הצפייה ממלאת פונקציות שונות עבור הצופה הפעילה שהצפייה היא חלק מחיי היום יום שלה. טוענת כי התוכנית סיפקה דוגמאות של נשים חזקות, הבניית סדר יומן, נושא לשיחה.
אנג-דאלאס-הדמויות נחוות כאנושיות מבחינה רגשית, גם אם לא ריאליסטית במלוא מובן המילה. ראדוואי – הסמיוטיקה והתיאוריה של ההתקבלות. קהילות פרשניות שונות, כל אחת מתייחסת לכתוב בצורה אחרת ולמטרות אחרות (הרומן הרומנטי). כ"ץ וליבס - 2 אופני פרשנות השונים באיכותם, הביקורתי (המתייחס לטקסט כאל תוצר) והרפרנציאלי (המתייחס לטקסט כאל מציאות). קיים צורך ברור בתיאוריות שיקשרו בין קבוצות תרבותיות לבין פרשנויות טקסטואליות. הדבר יאפשר לבחון ניבויים של אופני פענוח והימנעות מהנחה מראש בהתאם להשתייכות תרבותית.
תוספת לתקציר:
אופרות סבון- קצת היסטוריה:
מקורן בתסכיתי רדיו ששודרו בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20. את שמן קבלו מן המפרסמים שלהן- חברות לחומרי ניקוי. יועדו לעקרות בית מן המעמד הנמוך והבינוני, ועסקו ביחסי משפחה, בגידול ילדים, בבריאות וברומנטיקה. הגיעו לטלוויזיה בשנות ה-50 של המאה ה-20. עוצבו כך שיתאימו לשגרת-היום של עקרות-הבית: מינימום של פעולה ועניין ויזואלי, הסברים חוזרים ונישנים של הפרקים הקודמים, שידורים מפוצלים או חוזרים ועוד.
אופרת-הסבון- גלגולים שונים בהתייחסות המחקרית:
מסוגה נשית, המשעבדת את הנשים לתפקידן המשפחתי בחברה פטריארכלית- לסוגה הנתפסת כבעלת פוטנציאל משחרר. תפיסת הקהל הפעיל. אופרת הסבון כסוגה פתוחה. אילו מאפיינים של אופרת הסבון הופכים אותה לסוגה פתוחה יותר מסוגות אחרות?
טקסט פתוח – טקסטים בהם גלומות משמעויות שונות. טקסט סגור – מאפשר פרשנות אחת בלבד, או פרשנויות דומות מאוד.
מבנה אופרות הסבון:
Cliff Hangers, עלילות בלתי נגמרות, "אמצע אין-סופי", העדר פתרונות חד-משמעיים וברורים, עיסוק בחיי היום-יום, בבעיות אנושיות המוכרות לצופים, מעולמם שלהם. התמקדות לא בגיבור אחד,
אלא בקהילה של דמויות.
למה אנשים צופים באופרות סבון?
תפקיד בחיי הצופה (חלק משגרת היום-יום, נושא לשיחה). בידור. ריאליזם (יכולת הצופים להתחבר לאירועים, למצבים ולבעיות העולות בטקסט). חוויה רגשית (משיכה מינית כלפי הדמויות, רגשות כלפיהן). יחסים עם הדמויות (הדמויות כבני אדם אמיתיים, הדמויות כחלק מהמשפחה, הזדהות, הבנה ואהדה). פתרון בעיות (התמודדות עם בני אדם אחרים ובעיות שונות דרך בעיות של הדמויות). מילוט- אסקפיזם. תגובה ביקורתית (מציאת פגמים, התייחסות למסרים החברתיים והמוסריים, אמונה כי התוכניות מטפלות בסוגיות יסוד של החיים).
אופרות סבון- כמיתוסים ואגדות-עם:
בדומה למיתוסים ולאגדות עם, מציגות וחוגגות את הפתרונות הרצויים לנוכח האתגרים שמציבים החיים. עם זאת, עוסקות בבעיות של בני אדם, שפתרונותיהן מצויים בידי בני אדם, ומדגישות לפיכך את מורכבותם של החיים האנושיים: הסוף הוא לא תמיד טוב, הרע הוא לא תמיד רע, והפתרונות, כמו בחיים, לעיתים שרירותיים, מבולבלים ובלתי מוכרעים.
הסתירה בין ריאליזם לנוסחתיות מנק'' המבט של הצופה -
2 מישורים לצפייה:
הצופה פעילה – מעורבת בחיי הדמויות, מקשרת לחייה שלה, מתייחסת למידע חוץ טקסטואלי. אבל התהליך לא חייב להיות רדיקאלי. במישור עמוק יותר הצופים מגיבים לחזרה על סטראוטיפים. בקיצור, אין סתירה בין קריאה פעילה למסרים השמרניים. הקהל עשוי להתפלג ביחס לשאלות מפתח בפרשנות
הסטייה מהמיתוס. אין גיבור יחיד. זה לא מסע חיפוש אישי, אלא מערכת יחסים בין בני אדם. עיסוק בבעיות האנושיות הבסיסיות ולא בבעיות אוניברסאליות שמעבר לשליטת האדם.המיתוס מניח נק' מבט יחידה (הגיבור טוב). באופרת סבון דווקא ריבוי ההבנות יוצר את העניין. באופרת סבון אין סוף ברור. בעיה יכולה להיעלם ללא פתרון ברור. כל אילו גם יחד, הופכים את אופרות הסבון לז'אנר המעניק לצופה תפקיד פעיל וכבד משקל. הטקסט המורכב ורב-הפנים של אופרת הסבון מזמין את הצופים לכפות עליו סיום או סדר בהתאם למה שהם עצמם, הצופים, תופסים כמתקבל על הדעת, כרצוי.
תעלומת אופרת הסבון
התשובה ניתנה על ידי מירי כהן מצוות מידעני KOL
[16766]     שלח לחבר:

    הדפס:

הוסף תגובה: